ראשי > כללי, לא עובדת בשביל אף אחד > מי הזיז את הגולגולת שלי?

מי הזיז את הגולגולת שלי?

תסתכלו בבקשה על האיור הזה:

הנקרופוליס של ירושלים

 לפניכם שטח של 42 קמ"ר, המלבן באמצע מסמן את חומת העיר העתיקה של ירושלים, הנקודות מסביב מסמנות כ-900 מערות קבורה מימי בית שני – אזור קונצפטואלי הידוע גם בכיניו "הנקרופוליס של ירושלים". מהירי התפיסה שבניכם הבינו וודאי שמדובר בתשע מאות מערות קבורה של יהודים. עכשיו, דמיינו 150 שנה אחורה, יעקב ליצמן מקבל לידיו את המפה הזאת – עיניו חשכות, פניו נופלות ושיבה זורקת בזקנו – איפה לעזאזל הוא יבנה עכשיו את ירושלים?

 באתי לקראתכם והדבקתי את המפה הזו על מפת שכונות ירושלים המודרנית, שאיזה מטורף חוליגן שהוא לא ליצמן, הקים בכל זאת והרי היא לפניכם:

גוועלד!!

אולי יצחיק אתכם לראות את גוש הקברים הממאיר במרכז סילוואן, שכל כך נחשקת על ידי גורמים יודו-חרדליים מהזרם של השר דניאל הורוביץ, שהצביע גם הוא בעליצות פאגנית בעד הצעתו של העכו"ם הראשי, לבנות את חדר המיון הממוגן של בית החולים ברזילי באשקלון איפשהו בפאתי עפולה. בכל אופן, די ברור שבסטנדרטים הליצמניים שכונות כמו הגבעה הצרפתית, רמות אשכול, גבעת המבתר, מעלות דפנה וסנהדריה מעולם לא היו קמות. אויש, כמעט שכחתי, בסטנדרטים הליצמניים של אמצע המאה ה-19 העדיפו באמת לגווע ברעב ובמחלות בתוך המלבן הנחמד הזה של חומות העיר העתיקה – ואלו היו ליצמנים באמת (למרות שהסתובבו ביניהם טיפוסים מפוקפקים עם שמות כמו אבושדיד ודיברו שפות משונות כלדינו).

 הייתי פעם באשקלון ידידי ואני רוצה לעדכן אתכם – אשקלון מלאה רוסים. אם אתם מבינים למה אני מתכוונת. הייתי פעם גם בבית החולים של אשקלון ואני רוצה לעדכן אתם – מעודי לא פגשתי צוות רפואי כה ידידותי ושוחר טוב כמו זה של בית החולים ברזילי (ואלוקים עדי, פגשתי לא מעט צוותים רפואיים בימי חלדי). באשר למבנה, ובכן, העדפתי ליילד את עצמי על כביש 40, אם יהיה צורך, רק לא להיקלע לסיטואציה בה אני ופרי בטני מאושפזות בקסרקטינים האפלוליים ומעלי העובש של מחלקות האשפוז בברזילי.

 בתוספתא בבבא בתרא כתוב (סימני הפיסוק באדיבותי): "כל הקברות מתפנין חוץ מקבר המלך ומקבר הנביא. רבי עקיבא אומר, אף קבר המלך וקבר הנביא מתפנין. אמרו לו והלא קבר בית דוד וקבר חולדה הנביאה היו בירושלים ולא נגע בהן אדם מעולם. אמר להם משם ראיה, מחילה היתה להן והיתה מוציאה טומאה לנחל קדרון". עכשיו אלו לא רק הפושעים של העת החדשה שרוצים לבנות לעצמם בתים פה ושם, אלו גם המופרעים מימי בית שני, שאולי לא אמרו, אבל מסתבר שהמקום בירושלים היה קצת צר להם והם היו צריכים להרחיב את גבולות העיר. ומה היה מעבר לגבולות העיר כבר בימי בית שני? קברים! ומה עשו בני נעוות המרדות אשר לא ידעו את ליצמן? פינו! והגדיל לעשות הניאו-רפורמיסט רבי עקיבא שטען שאין שום בעיה להזיז גם את קבר המלך. המלך!

 ליצמן הולך לעכב את שיפוץ ומיגון בית החולים במספר שנים, זה הולך לעלות כ-135 מיליון ש"ח (ובסוף יהיו בו 50 מיטות ולא 300). חלק מהכסף יבוא מתקציב משרד הבריאות על חשבון תוכניות בינוי של בתי חולים אחרים. באשר לחלק האחר, יתכבדו נערי האוצר ויקוששו אותו מאי-שם – או שהם יכייסו את הזקנה במסדרון או אתכם. בעוד שנים אחדות, כשתסתיים הבניה שאותה אישר ליצמן, יעשו שם, כנראה, רנטגן וסי.טי בטלפטיה. אבל לפני שנלך לדרכנו ונשאיר את האשקלונים עם הצרות שלהם אני רוצה לשתף אתכם בצ'יזבט ממרתפי רשות העתיקות.

למקרה ששאלתם את עצמכם מה עשה ליצמן לפני שזכה בתיק הבריאות, הוא הקים שכונות חרדיות פה ושם וגם ברמת בית שמש. רמת בית שמש היא שכונה חרדית שידועה בגילויי קיצוניות ואלימות כלפי כל מי שלא מיישר קו עם אלוקים או השד יודע מי. למקרה ששאלתם את עצמכם האם התגלו קברים יהודיים באדמת השכונה טרם בנייתה, התשובה היא כן, יותר מאחד. האם שונתה תוכנית השכונה בעקבות כך? האם נדרשו עוד עשרות מליוני שקלים למימון השינוי? האם נחפרה מנהרה אל נחל קדרון שדרכה תסתלק הטומאה כמו שראה ר' עקיבא במו עיניו בקבר בית דוד וקבר חוגלה חולדה? ובכן, התשובה היא, כמובן, לא. ברמת בית שמש אירעו ניסים גלויים והקברים שבה היו הרבה יותר מתחשבים מאלו האשקלוניים. אחר הצהריים היו הארכיאולוגיים מניחים את אתיהם והולכים הביתה לאסוף כוחות לקראת עוד של חשיפת עברו של עם ישראל. בשובם למחרת עם אור ראשון נדהמו, פעם אחרי פעם, לגלות שהקברים פשוט התחפפו משם. במקום שהם היו רק קוליסים של שופל נשארו שסיפרו להם את הכל בהגיון. ואם את לא מאמינה, תשאלי את ליצמן.


  1. 23/03/2010 ב- 14:01

    פוסט משובח ביותר. תודה.

  2. אריאלה
    23/03/2010 ב- 14:18

    הלו הלו, באתי לדרוש את עלבונה של עירי היקרה – מחלקת יולדת בברזילי (ככה כותבים, על שם איזה שר בריאות או משהו) מצוינת ממש. אני, למשל, לו רק היה שם ויפי, הייתי נשארת לגור שם אחרי הלידה.

  3. 23/03/2010 ב- 15:13

    רחביה – תודה, זה חשוב לי לשמוע. נראה שאני ממש טובה כשאני ממש כועסת 🙂
    אריאלה – אני חולה על אשקלון, באמת התורה, יש לי ממנה רק זכרונות טובים. באשר לברזילי (מיד אגש לתקן בגוף הטקסט), חודש חמישי מצאתי את עצמי בחדר הלידה שלו שנראה מודרני, נעים ומאובזר ניגוד משווע למיון ולמחלקת נשים. הצוות, כפי שכתבתי, היה לעילה ולעילה. אני שמחה לשמוע שמחלקת היולדות דומה לחדרי הלידה.

  4. מיכל
    23/03/2010 ב- 15:38

    מצוינת את!

  5. דנה
    24/03/2010 ב- 01:49

    את ענקית! בדיוק קראתי על זה, וגם על אלעד בידיעות אחרונות. אהבתי את הציטוט של רבי עקיבא. חתיכת סמולני בלי שום כבוד לקדשי ישראל הוא היה. ולא ידענו 🙂

  6. 24/03/2010 ב- 13:46

    מיכל – תודות, כיף מאוד לשמוע

    דנה – ראית מה זה? שום כבוד למסורת, לקודשי ישראל! פתאום מתחשק לי לעשות גם ריוויו ארכיאולוגי על ההיסטוריה של אשקלון. מה-זה לא נראה יעשה נעים בגב לליצמן והורוביץ. אולי כשתפוג השפעת הסנו תנורים

  7. סברה
    24/03/2010 ב- 18:38

    כמו תמיד פוסט מעולה. ואולי אפילו התעלית על המעולה…

  8. גלינה
    24/03/2010 ב- 21:31

    למה את מתכוונת כשאת כותבת "אשקלון מלאה רוסים. אם אתם מבינים למה אני מתכוונת."?

  9. 24/03/2010 ב- 21:46

    אני מתכוונת שלליצמן, ליהדות התורה ולאתרא קדישא ממש-ממש לא אכפת מאשקלון. לא אכפת להם שהשיפוץ של בית החולים יתעכב, לא אכפת להם שזה יעלה יותר ולא אכפת להם שזה יעלה בחיי אדם. בגדול, אין בוחרי יהדות התורה באשקלון. ברמת בית שמש כשהיה מדובר על בניה של בתי מגורים לחרדים וגילוי הקברים יכול היה לגרום עיכוב בבניה וייקורה הקברים, כאמור, נעלמו בן לילה.

  10. הרב השובב
    25/03/2010 ב- 00:45

    ליצמן, וכל הרבנים, וכנראה גם כל החרדים, יודעים שכאשר צריך, מפנים קברים.
    אלא מה? זו מלחמה באויב החילוני, ובמלחמה, כל תכסיס יצלח.

  11. דובי
    25/03/2010 ב- 16:23

    מעולה!

  12. 26/03/2010 ב- 12:02

    דות התורה ולאתרא קדישא ממש-ממש לא אכפת מאשקלון. לא אכפת להם שהשיפוץ של בית החולים יתעכב, לא אכפת להם שזה יעלה יותר ולא אכפת להם שזה יעלה בחיי אדם. בגדול, אין בוחרי יהדות התורה באשקלון. ברמת בית שמש כשהיה מדובר על בניה של בתי מגורים לחרדים וגילוי הקברים יכול היה לגרום עיכוב בבניה וייקורה הקברים, כאמור, נעלמו בן לילה.

  13. הדודה מרחובות
    26/03/2010 ב- 17:58

    לו הזקנה במסדרון הייתה אמו של ליצמן, אני בטוחה שמיד היה מוקם שם חדר מיון מודרני. אבל מצד שני מה אני מקשקשת, הרי האצולה הפוליטית מטופלת במוסדות רפואה פרטיים – פיקוח נפש דוחה רפואה ציבורית, והליצמנים יודעים היטב למה.
    זה היה יכול להיות קומי לולא הקרקס הזה היה טרגי.

    אגב, מה יהיה?

  14. 27/03/2010 ב- 11:53

    ענקית את!
    יופי של פוסט, הפצתי הלאה.
    אתמול היה חיקוי משעשע ועצוב גם יחד של ליצמן בתוכנית שאת לא רואה, מתוקף היותך מי שאת….
    חיבוק גדול ופסח שמח!

  15. סתיו אדם
    27/03/2010 ב- 12:40

    סחטין …..הזדהתי עם כול מילה…

  16. 27/03/2010 ב- 14:37

    כן

  17. א.
    28/03/2010 ב- 08:55

    אמא שלי עבדה במחלקת יולדות שם עשרות שנים, באמת שיפצו שם בשנים האחרונות, אבל ככה זה כשמדובר במחלקות שמזרימות כסף. מתי יגיעו למחלקות הפנימיות למשל? בטח לא לפני שהמחלקות הנ"ל בבתי החולים במרכז ישופצו, וגם זה לא נראה באופק…

    תודה על הפוסט המעולה יקירה 🙂

  18. מתושלח ג'וניור
    07/04/2010 ב- 15:34

    מעולה! כל הכבוד, אני השתכנעתי.

    הערת קטנוני – בציטוט של ר' עקיבא כתוב חולדה ומאוחר יותר כתבת חוגלה. אין לי שום ידע בתחום, אז אולי זה בסדר; אבל אם לא – לתשומת לבך..

  19. 06/05/2010 ב- 16:00

    תודה מתושלח, תוקן (אם כי באיחור מרשים)

  20. tal
    25/01/2011 ב- 22:04

    אתה יכול בבקשה להביא לי את מפת ירושלים רק בלי הקווים שהוספת!!!!!???????

    • בת עמי
      26/01/2011 ב- 02:11

      היי טל
      את מפת השכונות של ירושלים הורדתי, כמדומני, מאתר עריית ירושלים. נסה (נסי?) שם, אם לא תסתדר תפנה אלי במייל ואני אנסה לעזור לך.
      batami.n@gmail.com

      בהצלחה

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

