ראשי > כללי > הדרדרת, או מתי הפכו הרבנים למדריכות בבית ספר שדה?

הדרדרת, או מתי הפכו הרבנים למדריכות בבית ספר שדה?

לעתים קרובות אני בוחרת להתעלם מדברים שמעצבנים אותי. אולי בוחרת להתעלם זה ביטוי קצת מטעה, נכון יותר יהיה להגיד, מדחיקה. דבר מה מעצבן אותי ואני מדחיקה אותו עד אשר מתרחש דבר מה נוסף וגורר התפרצות געשית קטנה. תלמדו ילדות, ככה זה עם מדחיקים, במקום להקפיץ פיוז על כל אירוע בנפרד שורפים פקק כשמצטרפות להן נסיבות ראויות. אתכם הסליחה, מזה זמן מה שאני מעדיפה לחשוב על עצמי כמדחיקה מצטיינת מאשר כעל בחורה קצת איטית, לרגל יומהולדתי גם אתם נקראים לפרגן לי.

אז על מה יצא הקצף הפעם? אה, ובכן, על מסמך הרבנים אשר מלאו לו (לפרסומו, לעניינינו) קצת יותר משבועיים ימים. בהתחלה לא התחשק לי להיות שוב משביתת השמחה אז השתדלתי להתעלם ממנו, אבל החבר'ה פרסמו כל מני מאמרים בזכותו, או לפחות בכמה הוא הרבה יותר מתקדם ממה שקורה פה, עד שנאלצתי להדחיק. אמרתי לעצמי שכמה רע שזה לא יהיה זה בכל זאת התחלה וגם רומא לא נהרסה ביום אחד. אבל בשבת הזו התפרסמה בידיעות כתבה מעוררת מחשבות (אובדניות, בעיקר) על ה'תופעה' של החד-הוריות במגזר הדתי ופתאום הבנתי מה בדיוק התאמצתי כל כך להדחיק במסמך הרבנים.

אז נחזור למסמך, מדובר בטקסט של תריסר פסקאות שמתיימר להיות מסמך רבני/הלכתי, כשלמעשה את כל הדיון ההלכתי שבו אפשר לתמצת למשפט וחצי ברוח זו: בנוגע להומואים, ההלכה היהודית אוסרת על פרקטיקה מינית ספציפית. היא אינה נוגעת בנושאים כגון העדפה מינית, זהות מינית ואהבה. זה לפחות מה שהיה ראוי שיכתב, מסיבות השמורות עם כותבי המסמך הורחבה הפרקטיקה המינית הספציפית לכלל הגילויים המיניים האפשריים בין שני אנשים מאותו המין. את שאר המסמך אפשר היה לתמצת באופן הבא: מכיוון שאין כל איסור על העדפה מינית, זהות מינית ואהבה אנחנו, כמנהיגי העדה, קוראים לציבור הרחב להתנהג כבני אדם – בכל מה שנוגע להומואים ולבני משפחתם.

מהעובדה שכותבי המסמך בחרו להרחיב את שתי התמות דליעל לתריסר פסקאות ניתן לשער שמסיבות השמורות איתם הם לא סומכים על הציבור הרחב (האמת, קצת קשה להאשים אותם) שידע לנהוג באופן תרבותי. אבל לא זו הסיבה שבשלה בחרו כותבי המסמך להצניע את העובדה שאין בו, למעשה, שום דיון הלכתי אלא הצגה סתמית של פרשנות מחמירה ושלל היגדים פסיאודו-הילכתיים ונאו-פולמוסיים שמאלצים אותי להזדקק להסבר היחידי שאני מסוגלת להעלות על הדעת – הומופוביה, למיניה. יסלחו לי כל אלו שעייפו משלל טרוניותי בנושא, אתה יכול להגיד שצריך להתייחס בכבוד להומואים ועדיין להיות הומופוב, אתה אפילו יכול להיות הומו וללקות בהומופוביה.

כך או כך באה הכתבה ב-7 ימים בשבת החולפת והבהירה לי מה עיצבן אותי כל כך במסמך הנ"ל.  כמו כל 'תופעה' במגזר הדתי גם כאן התעניינה כותבת המאמר (ולא רק היא) בתגובת הרבנים לעניין. במקום להתעצבן על כולם אסתפק בהורדת הכובע בפני הרב שרלו שדורש לקיים את הדיון ההלכתי הזה (ולא רק זה) באופן פומבי ושקוף בגלל שהמחשכים נותנים כוח עצום בידי הרבנים ושמתעקש להוציא מהדיון ההלכתי טיעונים שאינם הלכתיים בעליל (כמו טובת הילד).

אין לי כוונה כרגע לחפש לזה הסברים (בעיקר בגלל שזה מפריע לי להתרגז) אבל בשנים האחרונות נהיה מאוד אופנתי בקרב יותר מדי אנשים בציבור הדתי להתייחס לרבנים כאל סלבס-דת במקרה הטוב או כאל גורואים במקרה הפחות טוב. אלוקים נתן לנו מוח וזכות בחירה אבל יהודים מאמינים-בני-מאמינים בוחרים לוותר על שניהם ובמקום זה נועצים ברבנים משל כריזמה ושליטה בתלמוד הם כישורים והכשרה שיכולים לתת מענה לכל תחום בחיים (למעט תמיכה טכנית בתוכנות אופיס וניתוחי מעקפים). מהסיבה הזו יכול כל רב שמחשיב את עצמו למכור לנו את דעתו האישית באריזה רבנית הלכתית כשהיחיד שמוותר על הפרווילגיה הזו הוא שרלו.

עכשיו, אקח רק טיעון אחד משלל הטיעונים הלא-הילכתיים שהובעו במאמר משבת כי זה טיעון שלא פעם משתמשים בו נגדנו, הטיעון האירוני של המדרון החלקלק. כאילו, ההיתר לנשים לא נשואות להביא ילדים לעולם יערער את מוסד המשפחה מן היסוד ואנה אנו באים. למה אירוני? בעיקר בגלל שהאינדוקטרינציה בדבר משפחה וילודה תפסה פה כל כך חזק (ולא רק בחברה הדתית), שהכמיהה האינסופית והמטורפת הזו לפרי בטן היא רמז נורא עבה לכל האמהות הפולניות (ולא משנה מאיזה עדה או ג'נדר) שאין מה לדאוג למוסד המשפחה. הכמיהה/צורך/שאיפה לזוגיות, ילדים ומשפחה היא כל כך עמוקה אצלנו שאין לנו כמעט שום דרך לבחון אותה בעיניים ביקורתיות, גם אחרי שהבנו שחוברתנו לכך רובנו המוחלט מתקשים לרצות לרצות במשהו אחר.

ממה חוששים אנשי המדרון החלקלק? הרי אם הם באמת יקשיבו לנשים הם ישמעו רק קונפורמיות וחלומות על משפחה כמו שהן גדלו בה – ילד מאפשר להן להגיע הכי קרוב שאפשר לחלום הזה. האם הם חוששים מאמזונות שיגלו יום אחד שהן לא רק יכולות לעשות ילדים לבד אלא גם לגדל אותם לבד, האם הם יודעים משהו שהרווקות עדיין לא יודעות?

וממה הם חוששים ביחס להומואים והלסביות (עם הטרנס והבי הסליחה, מסמך הרבנים טרם התוודע לקיומם), מקיום טקסי מחוייבות בין אנשים מאותו מין? גם זה, הרי, כל-כך אירוני, כל-כך קונפורמי, כל-כך שואף לנורמטיבי – הכי קרוב שהומו או לסבית יכולים להגיע לחלום המשפחה שהם גדלו בה. האם הם חוששים שאם הומואים ולסביות יקיימו זוגיות ארוכה ויציבה הם לא יוכלו יותר לאיים על פרחי להט"בים באומללות ובדידות שההומוסקסואליות 'כופה' עליהם?

רבנים יקרים, תעשו טובה, תשאירו את המדרונות למדריכי השל"ח ותתמקדו בהלכה, פור קרייסט סייק.

:קטגוריותכללי
  1. עדן
    16/08/2010 בשעה 08:39

    מילים כדורבנות.
    יישר כח בת-עמי
    ולגבי שרלו – אם זכור לי נכון הוא זה שהשתמש רבות במושג מטא-הלכה כשהתייחס אלינו. הייתי נזהרת מלהגיד שגם הוא אינו לוקה בשימוש בטיעונים שאינם הלכתיים.
    עדן

    • 16/08/2010 בשעה 14:36

      אבל הוא אומר שזו מטא-הלכה ולא עושה פרצופים תמימים כאילו זה הלכה הארד-קור כמו שעושה המסמך הזה ו/או הרבנים האחרים בדיון על החד-הוריות או בנוגע כמעט לכל דבר. אני לא מצפה מרבנים שלא יביעו את דעתם אלא רק שיפרידו אותה באופן חד משמעי מהדיון ההלכתי.

  2. 16/08/2010 בשעה 09:39

    כתוב מצויין, הבעת את דעתי בדיוק רב.
    בעוד ההלכה גולשת לפסים שאינם רלוונטים למאה הזו, הרבנים אינם דורשים באתיקה המתפתחת אלא בגידור וסיבוב-על-אצבע של חסידיהם.

    • 16/08/2010 בשעה 14:38

      אפשר לקרוא לזה סלביזציה של מוסד הרבנות?

  3. שיר ללא
    16/08/2010 בשעה 10:12

    האמת שאין לי כוח להביט במסמך הרבנים.. כזה או אחר.. לא בשל החוסר כבוד ששורר אצלי בשנים האחרונות, אלא מהידיעה שהם מנסים לאכול מהעוגה ולהשאירה שלמה..
    כוונתי היא שהם מוכנים לגעת בקלילות בנושא ולומר "לא בבית ספרנו" במילים עדינות.

    מדהים אותי שהטבע היהודי נשאר כמו שהוא לפני מאות שנים.. מזכיר לי את המחזמר "כנר על הגג" ששם כנראה לא היה יחס גבוהה לאינטלגנציה של התושבים ורק ע"י אישור של הרב היה ניתן לבצע שינוי או שניים בחיים.. כמו למשל לרקוד מעורב בחתונה.. השם ישמור!

    אני כבר מזמן לא מנסה לקבל אישור כלשהו מהרב כזה או אחר.. כי יודעת שרבים מאיתנו למדו את הבסיס של התורה.. ונכון שיש כאלה שלמדו יותר והרביצו תורה יום וליל.. שוב לא מזלזלץ חלילה! ולהפך.. יודעת כמה כיף גדול ללמוד תורה וענפיה כל הזמן.
    אבל זה שהם יודעים יותר מאיתנו לא הופך אותם לסוג של מלאכים.. הם לא בהכרח יכולים להבין את הקושי שכל אדם שמגיע אליהם נמצא בו..
    ויותר גרוע.. לעיתים פוסקים גזרות שהאדם לא יודע איך לבלוע אותם..

    אני חושבת שיש סיבה מספיק טובה שיש את המוסד הרבני, ולא חושבת שהסיבה היא הצורך להיות האמא ואבא של כל אחד ואחת מאיתנו ולעשות "נו נו נו" על כל דרך שלא נראת להם..

    כולנו בני אדם.. ואת הדין וחשבון אעשה מול בורא עולם, עם כל מה שאני ובזכות כל מה שאני..
    ומבחינתי כמו שרופאים צריכים להיות רגישים למטופלים.. כך גם הרבנים צריכים להיות סופר רגישים לכל עם ישראל.. זה עם הכיפה לסוגיה, הקוקו או ההיא עם הטייס הצמוד..

    • 16/08/2010 בשעה 14:44

      אני אשמח אם רבנים יהיו רגישים אבל אני אשמח יותר אם אנשים יתייעצו עם רבנים רק על דברים שלא ממש דורשים רגישות, דברים שאפשר לענות עליהם ב'כן' או 'לא'.

  4. אליק
    16/08/2010 בשעה 22:20

    כל הנושא, באופן כללי, גורם לי לרצון בלתי נשלט לפהק. אני תוהה אם אני צריך לשאול רב לגבי זה, או שיש כאן מקום להקל.

    כבר שנים שהם לא אומרים שום דבר חדש או מעניין. אני תוהה למה אנחנו עוד מתרגשים מזה, כאילו אנחנו מצפים מהם לאיזו בשורה טמירה או לשם של השבט החדש.

    (זהו, פיהקתי.)

    • 16/08/2010 בשעה 22:46

      אויש אליק, אתה מלחיץ, הכל נורא משמעם אותך

      (האמת היא שהמסמך שלהם דווקא מלא חידושים קישקושיים כמו ההתנגדות או האיסור שלהם, מה שזה לא יהיה על טקסי מחוייבות בין בני אותו מין או הטענה שהביטוי המיני הלגיטימי, ביטוי מאוד הלכתי, היחיד הוא בין גבר לאישה. אז אנחנו מתרגשים כי הם מדברים שטויות וכי יש אנשים, חלקם יקרים לנו שהשטויות האלו עדיין משפיעות על החיים שלהם)

      (אני מבינה שאני חייבת לך פוסט על חתיכים, או משהו)

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

