ראשי > כללי > שכונת חיים

שכונת חיים

אז מה היה לנו כאן? רב זניח אבל מיוחס של עיר צפונית זניחה אך מיוחסת שפסק שאסור למכור או להשכיר בתים לערבים, או שמא לגויים בכלל. קם יריד בבית, מה פה? ומיד מתפתחת סערה בכוס תה ליברלית אך כצפוי, השמאלנים נובחים והשיירה עוברת. ולא סתם עוברת, עוברת ומתוגברת – עוד שלל רבנים חלקם, שוב, זניחים אך מיוחסים (האחרים, למעט אבינר וליאור, נואו-באדיס מושלמים), מצטרפים גם הם לקריאה/פסק הלכה שאסור למסור שטחי מולדת לגויים, בכלל זה מכירה והשכרה של דירות. באופן אירוני האנשים המרגיזים ביותר ברשימת הרבנים האלו הם גם הזניחים ביותר – שלל רבני ערים שרק התושבים שלהן והג'י.פי.אס שלכם יודעים איך מגיעים מהן לעזריאלי, אנשים שאת שמם לא שמעתם מעולם ולא תצליחו להיזכר בו גם עכשיו אפילו אם חייכם יהיו תלויים בזה (הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב יצאו חוצץ נגד הפסק והעצומה).

אם נשים רגע בצד את הגזענות הרדודה והבסיסית שמייצרת את האמירות האלו, למה זה כל כך מרגיז? זה מרגיז בגלל שרבני הערים הם עובדי מדינה, אבל כשאת באה ומזכירה להם את זה ואת העובדה שהאמירות שלהם הן, אפס, לא במיוחד דמוקרטיות הם לא מתבלבלים. בלי לעפעף ובלי לכחכח הם מכריזים שהם מחוייבים, בראש ובראשונה, להלכה היהודית. שהדמוקרטיה תיקח מספר ותחכה. זה החלק המרגיז, אבל יש גם חלק מעליב והוא מגיע כשמישהו עושה את הטעות הקשה ומבקש מהם להסביר את פשר האמירה/פסיקה הזו. מסתבר שהרבנים, האלו, ובכן, מגינים על עם ישראל. ולא, אין כאן עניין בטחוני, פתק מהשב"כ, המשטרה או ההורים לא יקרב את סעיד אל חוזה השכירות. הרבנים האלו לא מודאגים מחגורת הנפץ אלא מחגורת הצניעות, לא מפחדים מהמחבל אלא מהמחבב. שחס וחלילה לא תתקיים שכנות טובה מדי שכן זו עלולה להביא לאהבה, גוועלד, נישואים, רחמנא ליצלן ובני תערובת מתועבים (אוף טופיק: הם דואגים בעיקר לבנות ישראל חסרות הישע על אף שאלו יולדות יהודים כשרים בלי שום התחשבות בדת גזע או מין האב).

עם הדברים המרגיזים, יש באופן תיאורטי, כמה דרכים להתמודד – בשלב ראשון אמור מי שאמור (היועמ"ש או משהו כזה) לבדוק את חוקיות ההתבטאויות האלו (הסתה, בלה, בלה) ואת אפשרויות הענישה (מן הסתם מוגבלות, הרבנות היא מונרכיה. רב עיר, כמו מלכת אנגליה, זה לכל החיים). אפשר ללכת עוד צעד אחורה ולנסות לדאוג, לעתיד לבוא שהמדינה תמנה רבני ערים טיפה יותר ממלכתיים. יש כל מני נחמדים, כמו רבני צה"ר, שכבר יצאו נגד הפסיקות האלו וטענו שאפשר גם אחרת, אפילו עם ההלכה היהודית (כן, שמנו לב שכל רבני הערים והדיינים הם חרדים או חרד"לים, מגזרים שממילא לא סומכים על הרבנות לא בענייני כשרות ולא בענייני מעמד אישי. הרבנות בסך הכל מאפשרת להם להתפרנס בכבוד ולשלוט על החיים של כל מי שהוא לא הם). אפשר להיות שמאלן רדיקאלי, כמו אשתי, ללכת למצעד זכויות האדם, לקנח באספרסו ולהכריז שצריך כבר להפריד את הדת מהמדינה. מי שמע על מדינה דמוקרטית שמעסיקה כהני דת?

אבל אפשר וצריך גם לעצור לרגע, במיוחד אם את יהודיה שמחוייבת באיזשהו אופן להלכה היהודית, במיוחד אם נעלבת מהטעם שהרבנים הזניחים האלו נתנו לקריאות הגזעניות שלהם. החשש מהתבוללות טבוע בנו די עמוק ואין דרך ממש טובה לגרום לו לחיות בשלום עם ערכים ליברליים שגם מהם איננו מניחים ידינו. אבל לפני שמנסים להתחיל להתמודד עם זה כדאי לשים לב שה-עם-לבדד-ישכון הזה (שלא לדבר על ובגויים-לא-יתחשב) חודר לעומק ההלכה היהודית ותפיסת העולם שלנו הרבה יותר ממה שנדמה לנו ולמקומות שאנחנו לגמרי עיוורים לגביהם.

נורא קל לראות את זה בהלכות ההרחקה מגויים (פת נכרי, חלב נכרי, בישולם, יינם ועירוב החצרות שנוגע מאוד לעניינו) כי קראו לילד בשמו המפורש. אנחנו נוטים לשכוח שזה קיים גם בכל ההלכות שבין אדם לחברו – שאינן חלות על הגוי. כשפוסקים בכל זאת מנסים לגלות גמישות (למשל בנוגע לחילול שבת למען הצלת חיים של מי שאינו יהודי) אנחנו מגייסים את לכל מנגנוני ההגנה שלנו כדי לא לשים לב שהם הצליחו לעשות את זה בלי להזדקק לאיזושהי אמירה ערכית-יהודית על האדם באשר הוא אדם. כדאי לשים לב שיש לזה משמעות גם לחיינו כלהט"ב דתיים – כשבדרך דומה אפשר להיות נחמדים אלינו ולפסוק באופן נקודתי הלכות שכאילו יקלו עלינו (כמו המסמך של הרבנים האמריקאיים) בלי לטרוח להתייחס אלינו כמי שנבראו בצלם.

אבל תגידו את האמת, מה פשרה של כל שגעת הכשרות על שלל חומרותיה והסתעייפויותיה אם לא להוות אמצעי מונומנטאלי (עם פוטנציאל התפתחות בלתי מוגבל כמעט) להגבלת כושר התנועה של האדם היהודי באזורים/חברות שאינם יהודיים? ובכלל, אתם רוצים להגיד לי שבדרישה ההלכתית למניין לצורך קיומן של שלל מצוות אין לפחות ערך מוסף בדלני?

אני מניחה שרק אם נבין כמה עמוק זה טבוע בתרבות שלנו, בהלכה שלנו, בנו, נוכל לדרוש מרבנים, פוסקים ומנהיגים דתיים להתחיל לחתור מתחת לזה. אם אפשר, אנחנו מעדיפים את היהדות שלנו קצת יותר מוסרית – כן, במובנים המערביים והליברליים של המילה. גם אם יש ברעיון הזה כשל פילוסופי דו כיווני.

מודעות פרסומת
:קטגוריותכללי
  1. פיני
    15/12/2010 ב- 14:23

    לא בטוח שאני מבין עד הסוף את הדרישה, או הציפייה שלך מהרבנים.

    רבנים, בהגדרה, הם נציגי הדת, פרשני ההלכה ומי שצריכים לקבוע את ההלכה בהתאם לסיטואציה.

    הדת היהודית, מתחיל מחמשת חומשי תורה, דרך התנך, המשנה, התלמוד וספרי ההלכה, היא דת גזענית, נקודה.

    כאשר יהודי אומר "ערכי עלי" (אתרום לבית המקדש כמה שאני שווה) קובעת התורה שערכו של גבר גדול יותר מערכה של אשה, בלי פרשנות, בלי התחמקות.

    כשמישהו מלווה כסף, חל איסור לקחת ריבית אם הלווה יהודי ומצווה לקחת ריבית אם הלווה גוי, בלי פרשנות, בלי התחמקות, תורה כפשוטה.

    מה יכול לעשות רב, שתפקידו להעביר הלאה את דעת תורתינו הקדושה? הוא יכול לשקר לעצמו או לשקר לקהל עדתו, או להיות כדאיניק.

    • 16/12/2010 ב- 18:18

      אתה יודע, לא כל הרבנים הם פוסקי הלכה (וגם מאלו אפשר לצפות למשהו, באופן תיאורטי) חלקם מחנכים ופסאודו מנהיגים. אז אני מצפה מהם לחפש טוב-טוב ולמצוא איפה מסתתרים הערכים הליבראליים גם בטקסטים היהודיים הקאנוניים, שללא ספק, הרבה יותר קל למצוא בהם שוביניזם, גזענות וחיטוט באף בשבת.

      אם נהיה לרגע קצת פחות קשים עם עצמנו כיהודים וקצת יותר קשים עם עצמנו כבני אדם נאלץ להודות שכולנו גזענים, בטח ובטח אם נבחון דתות, ועוד יותר דתות מונותאיסטיות. אבל נדמה לי דווקא היהדות (והאמת היא שאני לא מכירה דתות אחרות) משוויצה מדי פעם כמה הטקסטים שלה היו מתקדמים לזמנם. אז אני מצפה מכל מי שחושב טקסטים יהודיים ולא חושב שההיסטוריה נגמרה בשנת 1800 בקירוב מוזמן לנסות לדאוג שהטקסים שלו יהיו הכי מתקדמים לזמנם.

  2. אליק
    16/12/2010 ב- 22:15

    (מאור כהן היה כל כך יפה פעם, מה?)

    וחוצמזה, בסדר. אני מסכים באופן כללי, למרות שרבנים כבר זמן מה לא מובילים מהלכים ציבוריים, וספק אם אי פעם הובילו. כשיהיה לך ציבור יהודי ליברלי גדול, יימצאו לו הקולות המתאימים והשפה היהודית המתאימה. עניין של מאתיים-שלוש מאות שנה, מקסימום: אני לא מודאג.

    • 21/12/2010 ב- 15:03

      (כולנו היינו הרבה יותר יפים פעם, לא?)

      חוצמזה, נכון. אני גם חושבת שזו אחת התגובות האופטימיות ביותר שלך בבלוג שלי.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: