ראשי > כללי, לא עובדת בשביל אף אחד > הדרת נשים מהפודיום

הדרת נשים מהפודיום

פרולוג קטנוני

הדבר הראשון שקופץ לעין במהלך עיון בעשרות עמודים ואתרי אינטרנט בנושא הכנס השערורייתי של מכון פוע"ה שהתקיים היום (11.1.12) הוא העובדה המחרידה שכה מעטים מאייתים נכון את תחום ההתמחות הרלוונטי, גינקולוגיה (Gynecology בלע"ז). בראש השוגים, כמובן, מכון פוע"ה עצמו – אולי מטעמי צניעות ואולי בשל חיסכון בשירותי הגהה ואולי אני סתם גועלית. בסך הכל גם אחד הרופאים שבסופו של דבר בטלו את השתתפותם בכנס מאיית את מקצועו בצורה משונה וגם הוא, כפי הנראה, חסך על שירותי הגהה לאתר שלו. דווקא מ"ישראל חופשית" שהקפידו על דגש חזק בפוסטר שלהם אפשר היה לצפות ליותר, אך לשווא. אין ספק הרגע הגעתי לשיאים חדשים של ביצ'יות אבל מה אני אגיד לכן, אם יצא לי עוד פעם בחיים להתלבט למי אני נותנת לנעוץ לי מחט ברחם בזמן שאני מתאמצת לגדל שם תינוק אני בהחלט אעדיף שזה יהיה מישהו שמסוגל לשים לב לשגיאות כתיב בכותרת של דף הבית שלו. אופס, מקווה שלא אזדקק ליעוץ גנטי בעתיד הקרוב.

ערווה ערווה אין קץ

איכשהו, גם הסקנדל סביב הכנס הזה, כמו כל שבועות הערווה שקדמו לו מריחים כמו בורקס שחומם במיקרוגל. כאילו מישהו חטף באמצע הלילה קרייבינג לפחמימות ריקות וכל מה שהוא הצליח למצוא פתוח זה אלונית. למרבה הצער זה לא מישהו ספציפי, בכל כלי תקשורת בין אם זה ב-FM , ב-HD , בפרינט או בדיגיטל יושב איזה עורך עם נרגילה שלא נרגע עד שהוא מקבל את מנת ההדרה היומית שלו. מצד שלישי אולי אני קצת קשה גם איתם כי מצד שני יש גם את הרבנים האלה שמתנדבים להגיד כל מה שצריך בכדי לראות תמונה של עצמם בטמקא ואפשר להבין את עורכי הלילה שקצת נמאס להם מסתיו שפיר שבינתיים עוד לא הסכימה להידרס שוב. בקיצור, קשה לי להאמין ששני הצוערים ההם מקורס קצינים היו הראשונים שיצאו באמצע טקס צבאי ששרו בו חיילות, קווי המהדרים נוסעים כבר עשר שנים לפחות וקיבלו כבר הכשר של בג"צ ואפילו נעמה הקטנה מבית שמש שריגשה מדינה שלמה וכל זה, חטפה את היריקה המפורסמת ההיא בפאתי ספטמבר, וולווט כבר עשתה מזה צימעס.

גם הכנס הזה מתקיים זו השנה ה-12 ולמיטב הבנתי הוא מתקיים כל השנים האלו באותו פורמט מיזוגני ואף גרוע יותר ומעולם לא שמענו עליו מחוץ לברנז'ה. נשות "קולך" התמרמרו, מן הסתם. כנהוג, שאר העולם דפדף את זה כעניין פנים מגזרי, של כל מגזר שהוא לא הוא. איתרע המזל והשנה הכנס, שנקבע חודשים מראש, מצא את עצמו בעיצומו של גל מודעות ציבורית או לפחות של התעניינות תקשורתית ביחס של חרדים/חרדלים/דוסים לנשים. כך, בתוך שבוע וחצי מרגע שהוא הפך לאייטם תשעה מתוך אחד-עשר הרופאים שהיו אמורים להרצות בכנס ביטלו את השתתפותם. הראשונים שביטלו את השתתפותם עשו את זה, כפי הנראה, כי נפל להם איזשהו אסימון. האחרים עשו את זה תחת לחץ ציבורי כבד. חלק מן המבטלים פרסמו את מכתבי הביטול שהם שלחו למארגני הכנס, אף אחד מהם לא טען שהוא לא היה מודע לכך שמארגני הכנס אינם מעוניינים בדוברות. לפחות באחד מהמקרים מארגני הטקס דרשו ממוסד רפואי לשלוח גבר במקום האישה העומדת בראשו והמוסד נענה לדרישה.

רק מילה טובה

חייבים להגיד מילה טובה, לכולם. מתקיימים כל כך הרבה כנסים בארץ ובעולם שבהם ייצוג הנשים הוא זעום שקצת קשה לדרוש מזכרי אלפא שדקדקנותם אמנותם שישימו לב שאין ולו אישה אחת ברשימה של עשרים ומשהו מרצים. למארגני הכנס וודאי שאי אפשר לבוא בטענות מכיוון שהם עושים את זה כבר שנים ועד כה אמות הסיפים לא עפעפו. דווקא ההסתדרות הרפואית עשתה מעשה משונה ופרסמה עדכון לקוד האתי שקורא לרופאים שלא לקחת חלק בכנסים שמדירים נשים. אבל אף אחד לא שאל את עצמו מה יש למנהלי מחלקות בבתי חולים ציבוריים, רופאים מומחים, הבכירים בארץ בתחומם להסתובב בשעות העבודה עם טיפוסים כמו רבה של קרית ארבע ורב המושב כפר מימון. אף אחד לא שואל אותם ואת עצמו מה יש להם לחפש בכנס שכותרתו "חידושים בגניקולוגיה והלכה: פסקים, דילמות והתמודדויות". אף אחד לא שאל את עצמו למה הרפואה (במקרה זה תחום הגינקולוגיה) צריכה לתת פתרון לבעיות שיצרה ההלכה. אף אחד לא שואל את עצמו למה אותה הסתדרות רפואית מעולם לא טרחה לעדכן את הקוד האתי כשרופאיה הסכימו לתת טיפול הורמונלי לנשים שאין להן בעיות פריון אבל יש להן בעיות הלכתיות שמונעות מהן להרות.

או שתיים

אם כואב לי הגרון ורופא המשפחה חושב שזה ויראלי ואני בכל זאת מבקשת אנטיביוטיקה הוא כנראה יגיד לי שלדעתו אני לא צריכה וירשום לי אנטיביוטיקה בכל זאת. אם אישה הולכת לגינקולוג שלה ומבקשת כדור שיאריך את המחזור שלה כדי שהביוץ יהיה אחרי הטבילה במקווה הרופא כנראה יגיד לה שהיא לא צריכה וירשום לה בכל זאת. אבל אם הרב של האישה הזו ניגש לגינקולוג ושואל אותו איזה תרופה הוא יכול לרשום לנשים שפונות אליו עם בעיה הלכתית כדי שהוא לא יצטרך לתת פתרון הלכתי, הרופא צריך לזרוק אותו מכל המדרגות.

לא יותר מזה

מצד שני, אם הגינקולוג שלי רושם לי כדור ואני שואלת אותו אם יש לו תופעות לוואי אני לא נרגעת כשהוא אומר שזו תרופה ש"הרב רושם" כדי להדגים לי כמה שהיא בטוחה וכמה אני נודניקית. אגב, בעולם המושגים הקסום של תחום הגינקולוגיה והפריון עליה של 20% בסיכוי להריון מרובה עוברים היא תופעת לוואי סבירה. זקיקים שגדולים פי שניים מהנורמלי גם הם תופעת לוואי סבירה, אבל אם את בוכה במשך שבוע אחרי שלקחת את הכדור זו אינה תופעלת לוואי כלל וכנראה שנכנס לך משהו לעין. שינויים במצב רוח זו תופעה שאיננה מוכרת לעולם הרפואה שמחוץ לפסיכיאטריה.

אפילוג קטנוני

כל אישה שכתתה את רגליה באגפי הפריון נתקלה בהרבה יותר מרופא אחד שלא מעוניין להסביר לה מה המשמעות של בדיקות הדם שלה ומה הן כל האפשרויות שעומדות בפניה, סיכויים וסיכונים. למעשה, כל אישה שאי פעם היתה בהריון נתקלה בהרבה יותר מרופא נשים אחד שנתן לה את אותו היחס בדיוק, פלוס ההרגשה שהיא היסטרית ונודניקית. משום כך אני לא מתפעלת מאף גינקולוג ובפרט לא מכאלו שמתעלפים מחוסר הכבוד שבארגון כנס בגינקולוגיה שמדיר נשים מהפודיום.

*** ד"ר ערן אתה איש יקר, ד"ר מיכל תודה על היותך ***

  1. מרדכי עבדיאל
    12/01/2012 בשעה 03:22

    שלום בת עמי.

    כתבת נפלא, ממש אהבתי. מרדכי עבדיאל.

  2. פיני
    12/01/2012 בשעה 10:29

    אני לא מוכן לקבל את הטיעון "כבר X שנים זה מתקיים, ורק עכשיו וכו וכו"
    הרבה יותר מ X שנים הייתה העבדות מצב מקובל ותקין, והרבה יותר מזה הייתה ההומוסקסואליות פשע מתועב, האם זו סיבה שלא לשנות? האם זו סיבה לשתוק?

    זה לא פשע להיות היום חכם יותר מאתמול.

    • 12/01/2012 בשעה 13:28

      על מעט מאוד דברים אני מוכנה לפרגן לחבורה המצויינת של פוע"ה אחד מהם זה שהם מאמינים במה שהם עושים. בין השאר הם מקיימים את הכנס כמו שהם חושבים שהוא צריך להתקיים, כל עוד אף אחד לא העיר את תשומת ליבם לכך שהכל טוב ויפה אבל לא בבית ספרנו למה שהם ישנו משהו?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    12/01/2012 בשעה 17:54

    על פי קולברג, להתפתחות המוסר אצל ילדים ואנשים יש מספר שלבים עיקריים –
    מוסריות קדם קונבנציונלית – שמירה על החוקים נובעת מפחד מעונש או מצפייה לתגמול.
    מוסריות קונבנציונלית – שמירה על החוקים נובעת מהרצון לאשרור חברתי.
    מוסריות פוסט קונבנציונלית – בחינת החוקים הקיימים מתוך עקרונות מוסר אישיים הלוקחים כמטרה קיום הרמוני בחברה.

    להגיד שעד שלא אמרו להם שמשהו לא בסדר באיך שהם מתנהלים למעשה מצדיק את התנהגותם, היא לעודד השארות בשלבי המוסר הבסיסיים (ו"להם" מתייחס כאן לא רק למארגני הכנס אלא גם לאלו שבחרו לשתף פעולה).

    חסידי אומות העולם – אלו הפועלים על פי עקרונות מוסר שאינם בהכרח קשורים לפרס, עונש או רצייה חברתית – הם מעטים בכל חברה שהיא. מיעוטם הבולט בקרב חברה המושתת על רעיון נעשה ונשמע אינו מפתיע במיוחד, אבל הוא בהחלט מטריד.

    אם עץ נופל באמצע היער ואף אחד לא שומע אותו נופל – האם הוא באמת נפל? דעתי היא שכן, אבל תגובה לגבי נפילתו לא תגיע עד שמי שיכול להגיב ידע על כך. הסיבה שהיום התעוררה המחאה סביב העניין היא לא כי הכל התנהל כשורה קודם, אלא כי רק עכשיו הידע בדבר קיום כל אותם הדברים הגיע לאוזניהם של רב החילוניים. מחאה לגבי מוסד הנישואין הדתי וייצוג נושא הבעלות שבו, לדוגמה, קיימת כבר שנים רבות.

    ורק תיקון לגבי קווי המהדרין – העניין אמנם הגיע לבית המשפט העליון אבל *לא* קיבל הכשר, להפך. הקביעה הייתה כי לאף אחד אין אישור לאסור על אשה לנסוע בקווים ציבוריים וכי הדבר מנוגד לחוק.

    • 12/01/2012 בשעה 20:46

      אם עץ נופל באמצע היער הוא נופל באמצע היער. השאלה הפילוסופית היא האם נפילתו גרמה רעש גם אם לא היה שם אף אחד שיכול היה לשמוע את זה והתשובה היא, כמובן, שלא. מאידך, אני לא חושבת שזה קשור וגם לא בטוחה שיש פה סוגיה של מוסר. יותר מזה, בקושי יש לי בעיה עם זה שכמה חבר'ה רוצים לעשות מסיבה ולא רוצים להזמין את הבנות.יש לי בעיה קשה עם זה שאני מממנת את המסיבה הזאת באמצעות משרד הבריאות ומשרד הדתות והשד יודע מי עוד. רוצים החבר'ה שהמדינה תממן להם את המסיבה אז זה כבר לא אירוע פרטי והם נדרשים לציית לכמה וכמה חוקים שלא נמצאים בקיצור שולחן ערוך.

      כמו שכתבתי, נשות "קולך" השמיעו מחאה בנוגע לכנסים האלו גם בשנים קודמות אבל הן לא הצליחו ליצור הד תקשורתי ובטח שלא לחץ ציבורי עד השנה. השנה זה הצליח מכיוון שהכנס יצא בדיוק בתקופה שהנושא מאוד אופנתי.

      באשר לקווי המהדרין, בג"צ הכשיר את ה"הפרדה מרצון" ואת האפשרות להעלות נוסעים מהדלת האחורית

      • אפרת
        13/01/2012 בשעה 08:56

        פוע"ה עושים את מה שהם עושים לפי ההלכה, וחלק מהותי בהלכה הינו התהליך: חבורת גברים מחליטה לגבי נשים בגוף שלישי.

        כמעט כל הרבנים מוכנים להקשיב לנשים, בתנאי שהנשים יבואו כמתייעצות, בעמדת נחיתות. מה שהם לא מוכנים זה שהאישה תרצה להם מעמדת עליונות. אגב, מחקרים ביולוגיים יוכיחו שעמדת עליונות גברית גורמת לגבר להתגרות יותר (הגברת טסטוסטרון וכל זה).

        הנימוק של המימון לא מקובל. המטרה של הרבנים היא למנוע פרסטיז'ה מנשים ולעבות עוד קצת את תקרת הזכוכית. הם בהחלט רוצים רופאות-נשים, אבל רק בעמדות נמוכות.

        • 14/01/2012 בשעה 23:24

          הגמוניה? זו גם מילה שסובלת משימוש יתר בזמן האחרון. אכן, הדרת נשים מהפודיום לא עומדת בשום קריטריון הלכתי, מחד. מאידך, מספיק להציץ בשו"ת באתר של פועה כדי להשתומם מול מה שכן עומד, לשיטתם, בקריטריונים של צניעות.

          המימון שאליו כיוונתי הוא של ארגון פועה ונראה לי לגיטימי להתנות אותו בכל מני דברים, כמו שעושים בתחום החינוך עם לימודי הליב"ה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    14/01/2012 בשעה 21:54

    את כה צודקת לעניין המחיקה של תופעות לוואי של כדורים וזריקות פוריות כמו שינויי מצב רוח, התנפחות, גלי חום, כאבי ראש – כל אלה פשוט לא נספרים.
    כשהייתי בתחילת הדרך של טיפולי הפוריות, והרופא נתן לי כדור כלשהו, ניגשתי בתמימות לפורומים בעברית לחפש תופעות לוואי עליו. לא היה כלום – ממש כלום. גורנישט. כל הדיון היה על איך לגרום לרופא לתת לנו עוד מהתרופה הזאת, כדי שיהיה יותר סיכוי להרבה ביציות.
    רק באתרים באנגלית הגעתי לדיון על תופעות לוואי.
    המחיקה של נשים באינטראקציה הגניקולוגית היא מקוממת ממש, ולא רק פוע"ה עושה אותה, בדיוק כפי שאת כותבת.
    תודה על פוסט מצויין

    • 14/01/2012 בשעה 23:27

      אוף, את מזכירה לי כמה באמת אני שונאת את העולם ואת רופאי הנשים

  5. 24/01/2012 בשעה 19:26

    כן….
    גניקולוגים זו באמת מכה שלא כתובה בתורה …..

  1. 24/01/2012 בשעה 15:20

כתיבת תגובה

