ראשי > כללי, לא עובדת בשביל אף אחד > מדד הלסביות (בפריים טיים)

מדד הלסביות (בפריים טיים)

הבת של המנהלת

כשהתבשרתי, לקראת אותו סופשבוע גורלי, שאורנה בנאי עומדת לצאת מהארון בכתבה ב"7 ימים" תגובתי הראשונה היתה, פחח. הנימוק היה, חחח. אם הייתי מחליטה באותו רגע לכתוב על זה משהו כנראה שהייתי מסתפקת ב'זה מעט מדי ומאוחר מדי' היאה יותר לגילי. בשנה האחרונה יצאו מהארון מספיק סלבס בכירים וכל מה שקבלנו מהם זה מלמולים כפופים מסוג 'יש לי בן/בת זוג' במקום 'אני הומו/לסבית' גאה וזקוף. אני חייבת להודות שמאז הרצח בברנוער יש לי מעט מאוד סובלנות, כלומר אין לי טיפה סובלנות למפורסמים בארון. כשילדים בני 17 שוכבים על הרצפה שבורים ומדממים נראה לי שלאף אחד אין את הפריווילגיה לחכות לזמן ולמקום המתאים לו ולמשפחה שלו ליציאה מהארון. כמובן שזה לא נותן זכות לאף הומו קירח להוציא אותם בכוח מהארון – כקהילה יכולנו רק לבוז להם, לרחם עליהם ולזכור להם את זה לכל החיים.

אז פוליקר יצא בקול ענות חלושה וכך גם סקעת ורביץ והתחושה הכללית היתה של 'כאילו, דה!' אבל אז הגיע יום שישי ואיתו כותרת המשנה המרטיטה "כן, אני לסבית תשושה". אורנה בנאי עשתה את המעשה הנבון והמתבקש, דיברה בכנות והשיגה תועפות של אמפתיה. אני, מצדי, עדיין הייתי קפוצה ונרגנת כלסבית. נכון, זה לא מעט מדי אבל זה לגמרי מאוחר מדי וחוצמזה יש לה הופעה חדשה והצגה חדשה ועונה חדשה של מצב האומה שהיא צריכה לקדם. שאני אפרגן??

הבת של השופט

ובכן, כן. בפרספקטיבה של חודש ומשהו אני נאלצת להודות שכזה עוד לא היה, בטח שלא בלסבית. הומואים שאינם טייפקאסט כבר ראינו בטלוויזיה, גם בפריים טיים – שופט בריאליטי, מנחה בריאליטי – אנשים שנבחרו בשל כישוריהם והם רק במקרה גם הומואים. לסביות כמעט שלא. היו בשנה האחרונה כמה לסביות שהביאו לריאלטי את קסם הבוץ' – נועה דויטש, גילי שם-טוב ופרידה הכט – דויטש עם קול קטן ושארם ענק ושם-טוב קלאמזית ומתוקה הגיעו, להערכתי, עד לאן שהלב לוקח בזכות הלב הלסבי החם. באוחץ' הגדול אינני צופה אבל מתחקיר קצר שערכתי בקרב מומחית עלה שדווקא פרידה הקונטרוורסלית הצליחה להנשיל את הטייפ קאסט, אהבו אותה או שנאו אותה בגלל מי שהיא ולא בגלל מה שהיא.

ועכשיו אורנה בנאי. פעמיים בשבוע בפריים טיים של ערוץ 2 בתקופה שבה הרייטינג שלו מתחיל להזכיר משטרים אפלים (כלומר את זה של הערוץ הראשון בימים של ערוץ יחיד) כשווה בין קומיקאים – בגלל שהיא מצחיקה, לא בגלל שהיא לסבית. בתוכנית הראשונה זה עוד היה כר נרחב לבדיחות, כולל המשאית וזה שהיא בטח עשתה את הריאיון הזה כדי לקדם את התוכנית החדשה שלה. אבל מאז זה סתם עוד נושא שאפשר לצחוק עליו, כמו הבתולין של גורי, התלתלים של שליין והקוטג' של עינב גלילי.

הבת של השכנה ממול?

באופן בלתי מתקבל על הדעת אני שמחה כל כך לגלות שטעיתי, לא רק שזה לא היה מעט מדי, זה גם לא מאוחר מדי, למרבה הצער. צעירות וצעירים עדיין חוששים לספר להורים שלהם שהם לסביות או הומואים או בי או טראנס, הם עדיין חוששים לספר לחברים שלהם, עדיין חוששים לצאת מהארון. עשר שנים אחרי שקורין אלאל, זמרת ומפורסמת וראשונה (כן, עברי יצא לפניה אבל הוא לא לסבית וגם רונה קינן אבל קשה לומר שהיא היתה מפורסמת ב-2011*) יצאה מהארון ניראות של לסבית בתקשורת ובציבוריות זה עדיין נושא לענות בו. בישראל 2012 לסביות בפריים טיים זה עדיין נושא עם עניין לציבור, עדיין הישג.  אם לדייק, זהו בדיוק מצב האומה.

* למעשה, רונה קינן מעולם לא היתה בארון ועברי יצא מהארון כמה חודשים אחרי קורין. תודה לאייל גרוס על התיקון והחידוד

בתול, כבשה ולסבית

  1. anonymous moose
    10/02/2012 בשעה 05:36

    תקני אותי אם אני טועה, אבל לזיכרוני (המעורפל) רומה קינן אף פעם לא הצהירה שהיא לסבית, לפחות בזמנו, אלא רק שהיא מנהלת מערכות יחסים עם נשים. היה שם משב מרענן (לטעמי) של דחיית התווית "לסבית", ובמקום זה הכרה שזה שאדם מנהל מערכות יחסים עם בני אדם אחרים, ובמקרה שלה היא נוטה להעריך יחסים עם נשים. כל זה רק דעתי, ורק למיטב זיכרוני.

    • 10/02/2012 בשעה 12:59

      תגובתך דורשת ממני שלל וידויים
      למשל, שב1999 כשקינן הופיע עם טל גורדון המוסיקה שלהן לא עניינה אותי באופן מיוחד וספק אם הייתי מתוודעת אליה אלמלא הייתי בעצמי מלוהקת בתפקיד ליזי בדיחי, כתבת במקומון באר-שבעי סטייליסטי ומוקפד והכתובת של כל הדיסקים והסינגלים שהגיעו למערכת. מצד שאני אני זוכרת היטב את עטיפת הסינגל שלהן ואני בטוחה שייקח לי בדיוק חצי דקה למצוא אותו אצלי בבית. כל מה שאני זוכרת זה שרונה היתה נורא בישנית וטל גורדון ניסתה לגרום לה להשתחרר על ידי גניבת הקוקיה שלה.

      מה שאני מנסה לומר זה שכדאי מאוד לדבר במספרים כשמדברים על 'בזמנו' כדי שאפשר יהיה להתווכח בלהט על האם ההצהרה שהיא מנהלת מערכת יחסים עם נשים היא דחיית התווית ה'לסבית' או יציאה מהארון. בכל מקרה, לפני כשנה היא התארחה באירוע של בת קול ואני ניצלתי את זכות הדיבור שלי בשביל להתרעם על כל אלו שעד שהם מואילים בטובם לצאת מהארון הן לא טורחות להגיד שהן לסביות אלא מסתפקות בהצהרות החלביות על מערכות יחסים ועל זוגיות עם נשים ודומני שהיא הסכימה איתי.

      מה אני אגיד לך, בעיני הניסיון "לדחות את התוית 'לסבית'" הוא אקט הומופובי, בעיקר כשהוא מופנה לאזניים סטרייטיות. בתוך הקהילה אפשר לנהל מלחמות עקובות מדם על תיוג, על גמישות, על בי-סקסואליות ועל מה שרוצים.

  1. 12/02/2012 בשעה 09:19

כתיבת תגובה

