ראשי > כללי, לא עובדת בשביל אף אחד > גזענות? כן בבית ספרנו

גזענות? כן בבית ספרנו

ב-1 לספטמבר 1977 לבשתי את חולצת הכותנה הירוקה, נכנסתי לכיתה שלי ב' 2 וגיליתי שהזיזו לי את כל המחלבה. מנהל בית הספר מר שמואל אדרעי חזר משנת השבתון שלו ונענה לדרישתם של חלק מההורים האשכנזים בשכבה לחלק את הילדים בכיתות בצורה קצת יותר מתקבלת על הדעת. כך קרה שכיתה ב' 1 הורכבה ברובה מילדים אשכנזיים ומינון נסבל של ילדים שאינם

1.9.1976 בת עמי ועמיחי נוימאיר, פתח תקוה

אשכנזים, ב' 3 הורכבה כולה (!) מילדים תימנים וילדי החינוך המיוחד וב' 2 אכלסה מספר שווה של ילדים כהים וילדים אשכנזים שהם צאצאים להורים בלתי אחראים שלא התנגדו לכך שילדיהם ילמדו עם ילדי השיכונים.

אי אפשר להגיד שהיו רק דברים רעים בבית הספר הזה, בכל הזדמנות כשהיה צורך למלא את המערכת בתכנים שהם מעבר לתוכנית הלימודים הוכרז בבית הספר יום "מאכלי עדות" והמורות הפולניות והרוסיות הפגינו סובלנות מופלגת כלפי הלחוח, הסאלוף, הג'חנון והקובנה.

לקריאת המאמר המלא באתר סלונה

  1. hilanoga
    07/09/2011 ב- 12:00

    בתחילת התיכון עברתי מבאר שבע לבית ספר חדש בצפון ת"א. אני זוכרת שבחודש הראשון שלי שם, שמתי לב שאני לא רואה במסדרונות אף רוסי או אתיופי (בתור בעלת עיוורון עדתי קל, אין לי מושג מה היה יחס האשכנזים-מזרחים באותו מוסד).
    בקיצור, שאלתי את הילדים מהכיתה שלי לאן הם נעלמו, ואף אחד מהם לא הבין למה זה מוזר שאין אפילו רוסי או אתיופי אחד לרפואה בכל בית הספר.

  2. 07/09/2011 ב- 12:29

    דברים כאלו בדרך כלל מצדיקים באמצעות הישגים לימודיים ודאגה לחלשים שילמדו במערכת שמתאימה להם. זאת גזענות שטיפה מתביישת מעצמה ולכן הרבה פעמים נפתרת בעזרת תקציבים ל"שילוב". כל מקרה, אני מניחה שלא היו רוסים או אתיופים גם בסופר או בקניון (למעט מאבטחים, מנקות וקופאיות) בצפון ת"א, הילדים בכיתה שלך צדקו מבחינתם, לא?

    בעעע

  3. עובר אורח
    07/09/2011 ב- 18:51

    כמו שאמרו פעם יצפאן וסוויסה : "לָה גועל נפש"
    (אצלם זה היה שם למסעדה צרפתית ונהגה לפיכך במבטא המתאים)

  4. אופיר
    07/09/2011 ב- 21:42

    כשאני עפתי (מרצוני, כן?) מאולפנת אמנה בכפ"ס (לא תאמינו כמה טרנסים כמוני אני מכיר שצמחו מהאולפנות) ועברתי לתיכון עירוני דתי באזור, אוטומטית שוייכתי לכיתה עיונית ולהקבצות הכי גבוהות בכל המקצועות שהיו בהם חלוקה לרמות, למרות שבאתי עם תעודה מלאה בנכשלים. זה קרה להערכתי רק כי הייתי ממשפחה אשכנזית ובאתי מאולפנה. בכיתה אליה שוייכתי היה רוב אשכנזי מובהק ומסנוור מרוב לובן, לעומת ההיפך הגמור בכיתות המקצועיות. צירופי מקרים שכאלו.

    (ד"א מה שקרה בפועל זה שאני התעקשתי שאשובץ להקבצות הנמוכות ביותר, ונאלצתי ממש להתווכח על זה עם היועצת, כשאמא שלי הפולניה יושבת לידי ולא יודעת איפה לקבור את עצמה בגלל הבושה. לא עשיתי את זה כי הייתי אידיאולוג דגול אלא כי ידעתי שזה רק יכשיל אותי ועדיף שאתחיל מלמטה.)

    ו – פוסט מעולה.

    • 07/09/2011 ב- 22:38

      טרנסים באולפנות! לאן עוד העולם הזה יגיע?
      איזה כיף לשמוע שפתח תקווה לא המציאה את הפטנט הזה

  5. עדן
    08/09/2011 ב- 10:44

    במי
    פוסט מעולה מעולה
    נתיב מאיר 1979 היינו אולי שלושה ספרדים בכיתה ולקראת יום כיפור כשבאנו לר"מ וביקשנו לצאת הבייתה כדי להתפלל לפחות ביום הזה בנוסח שלנו אז בשיעור הבא הוא בא והציג את השאלה לפני כל הכיתה ושאל "נו, אז מה אתם אומרים? לתת "להם" (ההדגשה במקור) לצאת הביתה?".
    הימלפרב 1980-1982 שלוש כיתות במחזור: י"ב 1 – הכיתה הנחשבת – אולי ספרדי אחד. י"ב 2 -נחשבת אבל פחות- שליש ושני שליש וי"ב 3 – המופרעת- רוב ספרדי מוחלט.
    עדן

  6. 08/09/2011 ב- 11:17

    ואני בכלל לא הרגשתי אשכנזית, גם בגלל שאני רק חצי וגם בגלל שיש מספיק גזענות פנים אשכנזית וגם בגלל שאשכנזים עם הפרעת קשב וריכוז מוציאים שם רע לאשכנזיות.

    אני יודעת שזה היה ככה בעוד בתי ספר – יסודיים, חטיבות ותיכונים, ישיבות ואולפנות ואני לעולם לא אסלח על כך לחברה שבה גדלתי. זה היה רע-רע-רע גם מהצד הכאילו לא מקופח.

  7. פיני
    11/09/2011 ב- 00:31

    אחד הדברים שהכי מעצבנים, הגזענות הזו.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה