הומופוביה בדרכי נועם

נכתב כהרצאה לכנס הקווירי "סקס אחר 11" ומועלה כאן בשינויים המינימליים המתחייבים

ערב טוב, שמי בת עמי, אני נשואה לאורית ואמא לשתיים, לסבית במקצועי. כלומר, במקצועי אני ארכיאולוגית אבל אני לסבית מקצועית: חברת הוועדה המנהלת של בת קול, ארגון לסביות דתיות, חברה בוועד המנהל של המניין הגאה ומתנדבת בחושן ושבל. לסבית מקצועית.

הומופוביה בטעם של פעם או פיור הומופוביה

נסים זאב, יולי 2003: "הומו, על פי ההלכה, גרוע מבהמה", אלי ישי, פברואר 2006: "הומואים ולסביות הם אנשים חולים", הרב דוד בצרי, פברואר 2006: "השלג יטהר הומוסקסואלים ממחלתם", שמואל אליהו 2006: "הומואים דתיים -יהודים למען ישו (משחק אסוסיאציות)" הרב איתן זן-בר 2009: "…אנשים אלו מפתים נערים צעירים ליפול ברישתם". עתינאל שנלר 2006: במכתב ליו"ר הכנסת טוען שביקור בני נוער להטב בכנסת יהפוך אותה "לדיקטטורה של סטייה וסדום ולעמורה". מנחם פרומן 2010 (לברכה קורן, לסבית): "אני מוכן לדבר עם ההורים שלך. תני לי את הכתובת, אני אדבר, ואני אגיד להם 'הורים, בואו תשבו עליה שבעה, תבכו'"

אנחנו כבר כמעט רגילים לשמוע בתקשורת התבטואיות כאלו של רבנים ומנהיגים דתיים המתבטאים באופן מאוד בוטה כנגד אנשים וארגונים להט"ב. נדמה, כאילו מאז ומתמיד השנאה וההומופוביה של הממסד האורתודוכסי הוגשו לקורא/צופה באופן גולמי, פלסטי. הכל על השולחן, שחור על גבי לבן. זה לא תענוג גדול אבל אנחנו כבר מזמן לא מופתעים מהמפגשים הברוטאליים האלו. מערכת החיסון שלנו למדה להתגונן והתגובה שלנו מהירה ויעילה למדי.

אלא שבשנה האחרונה התוודענו לזן חדש של הומופוביה מצד רבנים ומנהיגים דתיים – בחרתי לקרוא לה הומופוביה בדרכי נועם. מדובר ברבנים ומנהיגים שנחשבים מתונים יותר, בדרך כלל מתוך הציונות הדתית (שלא לומר אשכנזית), שנמנעים מרטוריקה מתלהמת – הם לא שונאים ולא נגעלים ולא מדברים על תועבה, מחלה או נטיות הפוכות, חלקם מציגים את עצמם כידידים כמי שנמצאים 'בצד שלכם'. אבל האמת היא שהם לא ניצלו מהומופוביה (כפי שהם עצמם וודאי בטוחים), הם פשוט העבירו אותה לערוצים פחות גלויים. כמובן שאני מברכת על המעבר מהטקסט לסאב-טקסט ועל המאמץ הניכר בבחירת המילים, נימוס הוא מאבני היסוד של חברה מתוקנת. אולם חובתנו, יותר מבעבר, להתריע ולחשוף את ההומופוביה גם כשהיא באה מצידם של האנשים היחידים בחברה שלנו שמוכנים לעמוד לצידנו.

מכתב הרבנים האמריקאי: Too Good To be true, or too true to be good?

הדוגמה הבולטת ביותר לשלב האבולוציוני הזה היא הטקסט שזכה לכינוי "מכתב הרבנים האמריקאי" שחתומים עליו רבנים, רבניות, רבּוֹת ושאר מנהיגות בינהם לא מעט ישראלים. המסמך הזה (שנכתב באנגלית וצורף אליו תרגום רשמי לעברית) קורא לציבור להתנהג בצורה תרבותית כלפי הומואים ולסביות ולקבל אותם בחברה. וכך הם כותבים בפיסקה הראשונה (מתוך התרגום הרשמי): "כל בני האדם נבראו בצלם אלוקים…להביך, להטריד או להשפיל מישהו בגלל נטייתו ההומוסקסואלית, או מפני שיש לו משיכה לבני מינו, מהווה איסור חמור בתורתנו, והפרה של הערכים המקודשים ביותר ביהדות". יש שני ערכים יהודיים שמחייבים התנהגות מכובדת לזולת – ערך השיוויון שבא לידי ביטוי במדרש "ואהבת לרעך כמוך" ונגזר מבריאתו של האדם בצלם אלוהים. הערך השני הוא ה'חסד' שמביא איתו היררכיה מובנית וציפיה ממי שנמצא בעמדה גבוה יותר לחמול על מי שלא שפר עליו גורלו כמו למשל אלמנה, יתום וגר.

על פניו, הפסקה הראשונה במכתב מכריזה על הומואים ולסביות כשווים בפני האל ונראה שאם אחרי זה אני עוד מוצאת על מה להתלונן אז אני באמת לסבית מקצועית. אז כן, אני לסבית ממורמרת, כי אחרי הפסקה הראשונה, המהממת והרדיקלית, המסמך הזה עושה ככל אשר לאל ידו לעקר אותה מכל משמעות. וכך נכתב בפסקה השלישית: "ההלכה רואה בנישואין בין איש ואשה את המודל האידיאלי, ואת הביטוי הלגיטימי היחידי של יחסי מין". ובכן, בעוד החלק החלק הראשון של המשפט הוא תאור עובדתי של המציאות ההלכתית והמחשבה האורתודוכסית, החלק השני הוא, במקרה הטוב, עלבון לאינטליגנציה. הרי, יש כל כך הרבה סוגים של יחסי מין שהם לגיטימים בעיני ההלכה ולא מעורבים בהם איש ואישה הנשואים זה לזה – למעשה, כמעט כל מה שגבר יכול להעלות על דעתו.

שיהיה ברור, המשפט הזה הוא הצהרה זאת לא הלכה בשום צורה. נדמה לי שאפשר להקדיש כנס 'סקס אחר' שלם רק למשפט הזה. המשפט הזה ראוי לכנס משלו בגלל שהוא מציף את הצורך של הממסד הדתי למשטר את כולם באמצעות הגבלת הסקס לנישואים בלבד. מכיוון שההלכה ממשטרת כבר את הנשים המשפט הזה מציף את הצורך של הממסד למשטר גם את הגברים. כולל הגברים הסטרייטים. לצערו של הממסד, ההלכה לא נותנת לו את זה אבל ההומופוביה של הממסד מאפשרת לו לשחרר את ההצהרה הזו וההומופוביה של הקהילות פוטרת את הממסד מחובת ההוכחה. בקיצור, זה הבל – ורק הרגש המוכר למדע בשם שני-גברים-מתנשקים-?-איכס-! רק הרגש הזה יכול לגרום לאדם סביר להעלות על הכתב משפט כזה. רק הומופוביה יכולה לאפשר למשפט כזה לשרוד עשרות עורכים, עריכות, שכתובים והגהות. רק הומופוביה יכולה להפוך אנשים משכילים ובקיאים בדיסציפלינה שלהם, קרי רבנים, לעיוורים לכשל כזה.

סובלנות: האם הסובלנות נגמרת בגן מאיר?

לפני שלושה שבועות ארגנה בת קול בשיתוף חברותא, קולך ונאמני תורה ועבודה ערב שעוסק בסובלנות בחברה הדתית, במהלכו התקיימה שיחה בין הרב שי פירון, ראש ישיבת ההסדר בפ"ת לעיתונאית אפרת שפירא רוזנברג. במהלך הערב פירון סיפר כאנקדוטה שבאותו היום הוא אמר לחבר שלו (כשברור לכל השומעים שמדובר ברב יובל שרלו) שלמזל שלו בחיים קוראים בני לאו, "כל פעם שהרב בני לאו כותב משהו אתה צריך לשלוח לו פרחים". שרלו, פירון ולאו נחשבים כיום לנבחרת העתודה של רבני הציונות הדתית – שלושה רבנים צעירים יחסית, שיש להם קהל תלמידים מסויים שמובילים קו ליברלי בציונות הדתית. שרלו שהיה עד לפני כשנה וחצי הדובר הכי "קולני" של האסכולה הזו ובין השאר התראיין בנושא של הומואים ולסביות כמעט בכל פעם שביקשו ממנו, חטף בסופו של דבר באבי-אביו מהציבור וזכה לתואר הגנאי "נאו-רפורמי". מאז הוא הוריד פרופיל באופן דרמטי, הוא מסרב להתראיין בנושא ההומו-לסבי ואף הודיע שהוא מסיר את תמיכתו מארגון חברותא – בו תמך בעבר באופן גלוי.

התפיסה ששלושת אלו חולקים אומרת שאדם נברא בצלם, שזכויות אדם, שיוויון זכויות ודמוקרטיה הם לא רק ערכים מערביים וליברליים אלא ערכים יהודיים ושאם לא נזכור את זה יקרה משהו רע ליהדות שלנו. שרלו, כאמור, הסיר את תמיכתו מארגון חברותא בלי לספק לכך הסבר, והוא נמנע בשנה האחרונה מלהתבטא בנושא הלהטבי. האחרים, שעד אז נתנו לו לעמוד לבד בפרונט ולהוציא עבורם את הערמונית מהאש מוצאים את עצמם, כעת, נדרשים לשאת בנטל. ביום העיון שנערך לפני שלושה שבועות אמר פירון: "לא מעניין אותי מה הנטיה המינית של אדם. אני חי בתודעה חברתית של אדם באשר הוא האדם. אני חי בתוך תודעה של נאמנות להלכה ובתוך זה יש הרבה דברים שקשה לי איתם, מוסרית. ויש רובד שלישי וזה הפער בין ההתייחסות לתנועה לבין אנשים פרטיים. וגם פה יש עניין, יש את האדם הפרטי שיכול להיות הומו או לסבי ואין לי שום עניין איתו ויש צעדה, לצורך הדוגמא, שזה מקפיץ לי את הפיוזים, שזה מייצר אצלי המון התנגדויות." – ההתנגדות להתארגנות להטבית ולמצעד גאווה, הם מפלטו הידוע של ההומופוב המודחק באשר הוא.

סבלנות: האם הדרישה לסבלנות נגמרת אי פעם?

באירוע שארגנו חברותא ובית הלל לפני שלושה חודשים וכותרתו היתה "את שאהבה נפשי – קונפליקט הומואים ולסביות בעולם הדתי" התארח הרב בני לאו. עד לשנה האחרונה נמנע לאו מלהתבטא בתקשורת בעניין הלהטבי למרות שדעתו היתה פחות או יותר ידועה. כיום, גם כשהוא מדבר הוא משתדל מאוד שלא להגיד שומדבר בעל משמעות. בחלקו הראשון של הערב הוקרן הסרט "ואהבת" של הבמאי חיים אלבוים. לאו שדיבר מיד כשהסרט הסתיים אמר שלא היה צריך לקרוא לסרט "ואהבת" אלא "וישם לך שלום" – פסוק מתוך ברכת הכהנים שהוא גם המשפט שאיתו מסתיים הסרט. הרב בני לאו הוא אדם אינטליגנטי ומשכיל ואין לי ספק שהוא שולט בשפה הקולנועית, לפחות ברמת הצופה, לכן קשה לי מאוד לפרגן לו ולהגיד שהוא פשוט לא הבין כלום. "ואהבת את ה' אלוהיך" – הבמאי יוצר אסוציאציה בין אהבה לאל ובין אהבה רומנטית לגבר ונראה שלאו קצת מתקשה לשאת אותה. בחלקו השני של הערב התקיים רב שיח אולם לאו לא נטל בו חלק, הוא בא לאירוע רק כדי 'לברך' ולהגיד 'דבר תורה'. המסר העיקרי שלו היה שהומואים ולסביות צריכים להיות יותר סבלניים כלפי בני משפחותיהם (הבלתי מקבלים).

אני יודעת, כולכן כבר קבלתן והענקתן את העצה הזו לפחות פעם בחיים, אבל זה אחרת כשזה בא מבעלת ניסיון. כשמסר כזה מגיע מאדם שמקבל עשרות פניות של הומואים, לסביות והוריהם המשמעות שלו היא אחת, אני צריך עוד זמן. כשמסר כזה מגיע מאדם שמעיד על עצמו שהוא בעסק כבר 15 שנים המשמעות של זה היא אחת, הזמן הזה לעולם לא יגיע. אבל הוא לא רק אומר שהומואים ולסביות צריכים להתאזר בסבלנות אלא גם שזו חובתם. לשיטתו, מרגע שאדם יוצא מהארון הוא משנה באופן יסודי את יחסי הכוחות בינו לבין שאר העולם, עכשיו ההומו-לסבית היא החזקה והחברים ומשפחה ובמיוחד ההורים, הם החלשים. וכחזק, מן הראוי שתתאזר בסבלנות וגם תבין ותכיל את הקושי והמצוקה של ההורים שלך, שלא לומר, תחמול עליהם. אני לא צוחקת עליכם, מול אולם מלא, הורה ומחנך בישראל הופך את היוצרות ומחליף את תפקידי הורה/ילד. הוא קורא להומו שאך זה בקע מהארון לסלוח להוריו שאינם מקבלים אותו, להכיל את המצוקה שלהם, את האכזבה שלהם ממנו, את הבושה שלהם בו. להכיל ולהתאזר בסבלנות. וכדי להדגים כמה לסביות יכולות להיות לפעמים קוץ בתחת (הפרשנות שלי בנ"פ) הוא מספר את הסיפור הבא: מדובר בלסבית שהוא מכיר כבר כמה שנים, גם אותה וגם את משפחתה והוא כל כך מכיר ומעורה במצבה המשפחתי שהוא יודע מי במשפחה מקבל אותה ומי לא. אתם מבינים, יש במשפחה אנשים שמקבלים אותה אבל זה לא מספיק לה, עכשיו "לבת-זוג שלה נולד תינוק" (לאו לא נותן שום רמז שהוא מבין שזה ילד משותף). ועכשיו היא דורשת מההורים שלה שיכירו בילד הזה (שמבחינתו הוא של בת הזוג ולא שלה) כנכד שלהם.

לא דברנו עוד על המרה

עוד זה מדבר וזה בא – אני עדיין בכנס "את שאהבה נפשי", באותו מפגש השתתף גם הרב ארלה הראל – מה שאני הולכת להגיד עכשיו לא בא כדי להשפיל או לרומם רק לסבר את האוזן לקהל החילוני שלא מכיר את הנפשות הפעלות, הראל לא בליגה של שרלו, פירון ולאו מבחינת "חשיבותו" ורמת ההשפעה שלו על הציבור הציוני דתי. הראל פתח במעיין התנצלות על כך שהוא ידבר רק על הומואים כי זה מה שהוא מכיר, "אני לא מתעסק עם נשים, רק עם אשתי" (גם אני, אגב, מתעסקת רק עם אשתי). הראל מעיד על עצמו שהוא "מת על הומואים" (גם אני, אגב, מתה על הומואים). הוא מצהיר שהוא מאמין להם כשהם מספרים מה הם מרגישים ומקבל אותם כמו שהם. כשואלים אותו מה דעתו על טיפולי המרה הוא מקדים ומזכיר שהוא רב ולא פסיכולוג. העובדה הזו, כפי הנראה, מאפשרת לו לבצע שני פעלולים לוגיים. הראשון, להגיד שהוא לא אוהב לקרוא לזה "המרה", הוא מעדיף "הסבה" שכן, כפי שכבר אמרתי, לסביות זה מקצוע ויש להסב אותו מן העולם. הפעלול השני הוא כבר פחות מקורי, הוא זה שמייחס לפסיכולוגיה אג'נדה כשהיא טוענת שאין דרך לשנות את הזהות המינית של אדם בוגר אך מייחס לה סגולות ריפוי כשהיא טוענת שהיא יכולה לעשות כן תמורת ח"י זוזים. רק בשביל הפרוטוקול, אני לא חושדת בו שהוא רואה משהו מהח"י זוזים האלו באופן אישי, לפחות לא ישירות.

ואם בענייני טיפולי המרה עסקינן – השנים והמציאות ריככו אפילו את הרטוריקה הפורמלית של עצת נפש. הביטו בלוגו האורגני החדש שלהם ובעיצוב האתר. הם מאוד משתדלים שדובריהם הרשמיים לא ידברו על מאה אחוזי הצלחה או על נישואים מבלי ליידע את בת הזוג והם חוששים מפרסומים שליליים. לפני שבועיים אף טרחו לכתוב מאמר לאתר "סרוגים" בתגובה למאמר שלנו על פסח שני – מאמר שעוסק בסובלנות ולא בעצת נפש בשום צורה. וכך הם מציגים את עצמם במאמר התגובה: "אנו, ב"עצת נפש", נחשפים מידי יום לאותם המתמודדים אשר נבחרו לשאת בשליחות ובהתמודדות מיוחדת, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם התמכרות למין ולאינטרנט, המנסים להשתקם לאחר שחוו תקיפה מינית, או המתמודדים עם הכמיהה הגברית או הנשית שבקרבם." מסיבות השמורות איתם הם לא אומרים שוב את השם המפורש, הומו. אחד המחירים של ריכוך הרטוריקה הזה הוא שאדם כמו הרב יובל שרלו מאמין להם (שו"ת באתר כיפה): "כיום "עצת נפש" עברה שינוי גדול, והיא יותר ענוותנית ועגולה, ומציאה את עצמה כאופציה, וקוראת לנסות בראש ובראשונה את הדרך שלה, כדי שלא להפוך את ההומוסקסואליות ללגיטימית, וכדי שלא להיכנע לה באופן ראשוני. אני חושב שעמדה זו נכונה, נאורה וחשובה, והיא כיום לא מלווה במצג שווא ביחס לוודאות ההמרה, ביחס לאושר שהיא בהכרח תביא, וביחס לבלעדיות של "עצת נפש".

למרבה המזל, הרב אבינר העומד בראש הארגון הזה, הוא איש שלא מצליח לעמוד בפני היצר והוא ממשיך לקלקל את המסרים הנאורים והאורגנים של עצת נפש. כמו בסרטון הזה, שמוצג בערוץ אורות שבתוך וואינט יהדות. שלמה אבינר נחשב כיום לאחד מהמנהיגים המרכזיים והחשובים בציונות הדתית. הוא הבכיר מבין כל אלו שמוזכרים בהרצאה הזו הרבנים האחרים שמתראיינים בסרט הם מהליגה של ארלה הראל. אבל נחזור לסרטון, אורכו 2:22 דק' והוא נקרא "מושגי יסוד ביהדות – הומוסקסואליות". אם המשפט ההוא ממכתב הרבנים שווה כנס שלם, הסרטון הזה יכול להיות מושב מכובד באותו הכנס. הכותרת האבסורדית הזו, כפי הנראה, מנסה להציג את הסרט כאוטוריטה, כערך אנציקלופדי בשעה שהוא בסך הכל מציג אוסף של נקודות מבט בלתי מנומקות. בפורום הזה בוודאי שאין צורך להכביר מלים על כך שהומוסקסואליות איננה מונח ביהדות וזו גם הזדמנות טובה להזכיר שיש עוד כמה זרמים ביהדות מלבד האורתודכסיה (הזרם שאליו משתייך הערוץ והזרם היחיד שקיים מבחינת וואינט יהדות). הסרטון כולו מלווה בפס קול של מרפאה אלטרנטיבית, משהו מרגיע כזה של לידה במים. גם הדימויים הויזואליים הם פסטורליים, ניו-אייג'יים – קיטשיים על גבול הסוכרזית והראיונות עם הרבנים נערכים או בתוך בתי המדרש או בנוף של בית ספר שדה עם שמים תכולים ועצים ירוקים.

על הרקע המרדים הזה נאמרים משפטים כמו – הרב חגי לונדין: "הומוסקסואליות וכל מה שמכונה סטיות מניות יש איתם בעיה גדולה". הרב אורי שרקי: "הומוסקסואליות היא ביטול האהבה". ד"ר סיני ישראלי: "אדם צריך להתגבר על היצר… ואם הוא לא יכול, לפחות לא לרוץ עם זה בראש חוצות", הרב אלישע וישליצקי: "לא להפוך את זה, בוודאי לא למצעדי גאווה. שזה בעצם גילוי הפרצוף של כל התכונה הזו", הרב שלמה אבינר: "הם היו רוצים אישה, הם היו רוצים ילדים. אפשר לעזור להם להחלץ מזה. מאה אחוז". הדבר הנורא בסרט הזה, מבחינתי, הוא האפקטיביות שלו – אין לסבית או הומו דתיים (כולל דתיים לשעבר) שהצפיה בסרטון הזה לא עוררה בהם פלצות. שאר העולם – חילוניים באשר הם וסטרייטים דתיים נותרים אדישים כחמסין. הסרטון הזה, למעשה, לוקח מההומו את צלם האלוהים שבו, את האנושיות כפי שהיא נתפסת בעולם הדימויים הדתי. והוא עושה את זה באופן שאלי ישי וניסים זאב וכל ה"פיור הומופביה" שלהם יכולים רק לחלום עליו. ואחרי כל זה תגובתם של הסטרייטים והלהטבים החילוניים היא, נו ומה ציפית שהם יגידו?

מה את רוצה מהם, בעצם?

מצויין, טוב ששאלתם. באופן אירוני במהלך כתיבת ההרצאה הזו גדלה הערכתי לשלישיה הרעיונית פירון-שרלו-לאו ולא רק בהשוואה להתבטאויות ולמעשים של הרבנים האחרים. במסגרת תחקירי גוגל הקטנים שלי נתקלתי בטוקבקיסטים שלהם והתפלצתי – מעודי לא נתקלתי בכזאת טינופת וזה כולל את הטוקבקיסטים האישיים שלנו, הלהטבים הדתיים שמדי פעם מפרסמים כתבות ופוסטים, אפילו אנחנו מעולם לא בוססנו בכזאת מדמנה. אז מה אני רוצה מהם? מהמנהיגים היחידים באורתודוכסיה שמנסים לברוא יהדות ליברלית, שמתעמתים עם המחוייבות שלהם להלכה מחד והמחוייבות שלהם למוסריות מאידך. היחידים, שכמו שכבר אמרתי, עומדים לצידנו.

בפרק מהסדרה "וואקום" שיצרה גל גבאי ועוסק בהומואים ולסביות בשלושת הדתות המונותאיסטיות אומר לאו: "למה הם שואלים, מה הם רוצים, פתק מרב? אז לא, הם לא יקבלו, לעולם הם לא יקבלו!" אין לי שום בעיה עם זה, אני הראשונה לטעון שכל אדם צריך לקחת אחריות על החיים שלו ולא להתחבא מאחורי הגב של הרבנים. אבל האנשים האלו בחרו לעסוק בחינוך, כשבאים אליהם תלמידים להתייעץ איתם או בשעה שהם קוראים טקסטים כאלו ואחרים שהרבנים האלו חתומים עליהם הם קולטים את ההומופוביה. גם אם הם לא יודעים לאיית הומופוביה הם קולטים את הרתיעה וההסתייגות, וללא ספק הם קולטים את הדרך ללא מוצא שמייצר השיח הנוכחי. וזה מה שאני מצפה מהם, להחלץ מהלבירינט הזה ולהפסיק להאכיל את המינוטאור בנפשות של נערות ונערים.

אם הם אכן חושבים שאדם הוא אדם מאחר שנברא בצלם שיגידו את זה וישימו נקודה בסוף המשפט. לא הסתייגויות. הרי מאיפה הגיע מכתב הרבנים הזה, מפניות של קהילות שמסתייגות מלתת תפקיד דתי או ציבורי כמו שליח ציבור ללסביות והומואים. אם הנטיה המינית באמת חסרת משמעות בעיני הרבנים הם צריכים להודיע לכל הנשמות הטובות שהנטיה המינית של מאן-דהו לא מעניקה להם זכות להכניס את האף שלהם לזוגיות שלו, לחדר המיטות שלו, להורות שלו ובכלל לרמת המחוייבות שלו לשמירת ההלכה. כך אמורה, מבחינתי, להשמע השיחה הזאת בין הרב לקהילתו:

אבל הוא הומו – לא עניינך

אבל היא מחוץ לארון – לא עניינך

אבל יש לו בן זוג – לא עניינכם

אבל יש להן ילדים – לא עניינינו.

הוא רוצה להיות חזן? – כן

הוא יודע להתחזן? – כן

אז מה השאלה?

גם הציבור רוצה פתק מהרב, גם הציבור רוצה להרגיש טוב עם עצמו, גם הציבור רוצה רשת ביטחון. שיבוא לאו וישאל את הציבור למה הוא שואל, שיבוא לאו ויגיד לציבור שהוא לעולם לא יקבל פתק מהרב שמותר לקהילה להיות גועלית ללהטבים שלה.

ומה אני מצפה מהם שגידו להומואים והלסביות שפונים אליהם לאלו שמבקשים מהם שיתירו להם? אני לא מצפה מהרב בני לאו שיתיר להם משכב זכר. זה נכון שההלכה תמיד מטילה סייגים כדי להרחיק את האדם מעבירות אבל הסייגים האלו תמיד מונחים על גבי ציר שבקצהו האחד המעשה האסור ובקצהו השני מעשה מותר. מטרת הסייגים היא בעצם "להאריך" את הציר, להגדיל את המרחק בין האסור למותר. באופן אירוני, דווקא האנשים, רבנים ומנהיגים, שקוראים לקהילות שלהם להתייחס בכבוד לאדם ההומו-לסבי מסרבים להגיד/להכריז/לפסוק שיש בכלל משהו שמותר – מגע כלשהו, מיניות כלשהי, זוגיות כלשהי, הורות כלשהי. אבל אם יש איסור ואם יש סייגים חייב להיות גם משהו שמותר – וכאן מונחת הציפיה היחידה שלי מהרבנים. אני לא רוצה שיתירו את מה שאסור אלא שיגידו כבר מה מותר, אבל זה בלתי אפשרי כל עוד הם הומופובים.

  1. עדי
    06/06/2011 ב- 14:08

    כמו תמיד – נפעמת מהישירות ומהאותנטיות שלך. מעמיק, מחכים ומלמד.
    תודה!

    והלוואי שישמעו, והלוואי שיקשיבו והלוואי שיבינו.

    • 06/06/2011 ב- 17:48

      היי עדי, אני מעריכה מאוד את זה שקראת עד הסוף

      אני די סקפטית לגבי הסיכוי שיקראו/ישמעו ויבינו
      אבל אני מאמינה בדרך שלנו של לשנות את המציאות באמצעות מעשים

      תודה לך

  2. 06/06/2011 ב- 16:30

    שמעתי אתמול, קראתי היום ויש כאן לא מעט דברים שימשיכו אתי למחר! תודה.

    • 06/06/2011 ב- 17:49

      אז תגידי, נכון שבקושי שמו לב שהתרגשתי? 🙂

  3. תומר
    06/06/2011 ב- 17:25

    http://www.kipa.co.il/ask/show/19800-%D7%94%D7%95%D7%9E%D7%95

    http://www.kipa.co.il/ask/show/10419-%D7%94%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A7%D7%A1%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA

    http://www.ytpt.co.il/ask_show.asp?id=32986

    אני לא מבין מדוע נותנים במה לרב שמצדד בטיפולי המרה ורואה בהומוסקסואליות בעיה מוסרית. סביר להניח שהוא מנסה לטהר את השטח (ע"י כך שהוא מנסה להיראות אדם נאור וליברל שאין לו בעיה עם הומואים / לסביות, למרות שבפועל הוא הומופוב) לפני שהוא נכנס לפוליטיקה.

    אני מקווה מאוד שאף תלמיד בישיבה התיכונית של הרב פירון לא מספר לו….

    • 06/06/2011 ב- 17:57

      היי תומר
      (בשל ריבוי לינקים בגוף ההודעה מערכת וורדפרס לא העלתה את תגובתך מיד אלא שלחה אותה לאישור, אני מניחה שזאת דרכה להלחם בספאם או משהו כזה)

      תשמע, התשובות שלו לשו"ת באמת מקוממות אבל גם לאו עושה את זה, שר לכל אחד את השיר שהוא רוצה לשמוע. כשהוא דיבר בפסח שני (ובהזדמנות אחרת ששמעתי אותו מדבר בהקשר) האמנתי לו, וכמו שאתה יכול להתרשם אני מאוד חשדנית. אני חושבת שהוא באמת מנסה להיות הליברל שהוא חושב שהוא, שהוא חושב שהוא צריך להיות. אם הוא מתכוון להכנס לפוליטיקה זה בכל מקרה אסטרטגיה גרועה לעשות פרצופים של ליברל. זה לא מוכר, בטח של בחברה הדתי.

      כרגע אין לנו פרטנרים יותר סבירים לדיאלוג, אף על פי כן, אני לא מתכוונת לוותר להם.

  4. תומר
    06/06/2011 ב- 18:22

    לא טענתי שלאו (או אפילו שרלו) הוא טלית שכולה תכלת.

    לא יעזור כמה הוא ינסה להיות ליברל: אם הוא רואה בהומוסקסואליות בעיה מוסרית, תומך בטיפולי המרה ומתנגד למצעד הגאווה, אזי מבחינתי הוא הומופוב.

    לגבי פוליטיקה, הוא (שאגב הוא פוליטקאי בחסד) הרי כנראה ירוץ עם יאיר לפיד, רשימה שתחרוט על דגלה נאורות, כך שהוא מכוון לאוכלוסיה הכללית ולא בהכרח לחברה הדתית.

    אסור לוותר לאף רב ואם צריך, יש גם לצאת נגדו.
    אם הרב שי פירון או כל ראש ישיבה אחר אומרים לילד בישיבה שלהם ללכת לפסיכולוג על מנת לשנות את נטייתו המינית – א. אנחנו מחוייבים לבקר אותו ב. אנו מוכרחים להביא את
    כלל הציבור לדעת את שאמר הרב.

    • 06/06/2011 ב- 18:51

      מסכימה אתך באלף אחוז, אין לי שום ספק שהוא הומופוב
      אבל הוא לפחות אחד שכבר לא נעים לו להיות כזה
      ותשמע, אם הוא מתכוון לעשות קריירה פוליטית של ליברל תפקידנו לדאוג להביך אותו ולעמת אותו עם דברים שכתב. שיחזר בו או שיחשף פרצופו. לא שפוליטיקאים אי פעם התביישו בפרצופם אבל פוליטיקאים טריים הם יותר פגיעים.

  5. תומר
    06/06/2011 ב- 19:05

    אני אוהב אנשים עם גישה כמו שלך 🙂

  6. אליק
    06/06/2011 ב- 22:51

    קראתי וכמובן הצטערתי שלא הגעתי לשידור החי (מה לעשות, יש חסרונות בלהיות מגש הכסף).

    אני כנראה יוצא מנקודת הנחה לא מאוזנת, אבל המקום שרבנים תופסים בכל האירוע הזה נראה לי שולי. מהפכות כבר לא קורות בקיץ, כמו ששרה סי היימן, ולא מתחילות אצל רב בית-הכנסת. עיקר העניין, כמו שאמרת, הוא חברתי ולא הלכתי – ולכן רק כשהקהילה תגיד "לא אכפת לי", הרב יענה אחריה אמן.
    על קהילות אפשר להשפיע בדרכים אחרות. אפשר לצעוד במצעדי גאווה, אפשר להשפיע על השיח התרבותי, ואפשר בעיקר לחיות בתוכן ולנצל את הגמישות שמייצר היום-יום.

    על הרבנים צריך בעיקר להשגיח, כמו שאמר תומר מעליי. צריך לוודא שהם לא גורמים יותר מדי נזק לבני נוער (ומבחינתי, מבוגרים שוטים הם בני נוער) שמקשיבים להם בכל מחיר. לצפות מהם למשהו אחר, זה לצפות מהדלעת שלך שתהפוך למרכבה. וכבר אחרי חצות, יקירתי, עוד לא הדליקו את הבוילר.

    • 07/06/2011 ב- 11:34

      עכשיו כשאתה אומר את זה ככה אני אפילו יותר מצטערת שלא הגעת, מילואימניק מאובק במדים בקהל הקווירי זה באמת אתגר לסובלנות השמאלנית הידועה.

      תשמע, הרי אין לחשוד בי שאני לא יכולה לקום בבוקר בלי לקבל על כך פסק הלכה. ממילא כשקמה בת קול לא טרחו אפילו לנסות לדבר עם רבנים ולי זה גרם אושר גדול, בכנות. בו נודה על אמת וגם נאשים מישהו על הדרך, כל הסיפור של הרבנים זה פטיש של ההומואים.

      מעבר לזה, ובלי להיות דרמטית מדי, הרבנים, במיוחד המחנכים שבינהם הם מתווכים ביננו לבין הנוער. בסופו של דבר הנוער ימצא אותנו כמו שאנחנו מצאנו את עצמנו, אבל אם הרב שלו יהיה פחות הומופוב זה יקרה הרבה יותר מהר ועם הרבה פחות כאבי לב בדרך.

      לא חיכינו לרבנים כדי להקים ארגונים ולא כדי לצאת מהארון ולא כדי לחיות בזוגיות ולא כדי לעשות ילדים. הרכבת הזאת יצאה בלעדייהם והיא ממשיכה לנסוע באין מפריע. ההטפה ולרבנים וחינוכם זאת רק עבודה צדדית שאנחנו עושות בחוסר חשק. הרבה יותר כיף לעשות טיול משפחות.

  7. מרדכי עבדיאל
    07/06/2011 ב- 01:37

    שלום בת עמי.
    לא נראה לי שתקבלי את מבוקשך בקרוב. הדרך לענ"ד היא לעשות מעשה. כלומר להקים משפחות להטביו"ת וליצור קהילות מעורבות של הקהילה הלהטבי"ת וסטרייטים. בדרך הזאת המציאות תכפה את עצמה על ההלכה.יש בהלכה דוגמאות לכך שכאשר המציאות מכתיבה מצב מסוים, שההלכה מאמצת פתרון. למשל במקרים של לימוד תורה לנשים או גרי צדק המבקשים להתגייר כדי להתחתן עם בן או בת הזוג היהודיים. נכון זה לוקח זמן [הרבה מאד זמן] וגם דרוש פוסק בעל שיעור קומה עם אומץ. אבל זה אפשרי. בברכה מרדכי עבדיאל.

  8. מרדכי עבדיאל
    07/06/2011 ב- 01:57

    שלום לבת עמי בשנית.
    מדבריך עולה שאת יוצאת נגד אנשים [רבנים], ברם לענ"ד במקום להתעסק באנשים עצמם [הם לא ישנו את דעתם], מוטב להציג עמדה הלכתית אחרת המראה פתרונות אפשריים ובכך ליצור דעה הלכתית בציבור הגורסת אחרת מהדעה האורטודוקסית. כך למשל כבר די נפוץ לשמוע שההומוסקסואליות איננה אסורה אלא רק משכב הזכור. זאת התקדמות מאז ימיו של הרב משה פיינשטיין שכלל לא הכיר בכך. אפשר למשל לטעון שאין כל איסור הלכתי על שני גברים או שתי נשים לחלוק יחד דירה. אפשר למשל לטעון שחוזה בין שני גברים או שתי נשים של מחויבות אישית ביניהם שנערך על ידי בר סמכה אינו נוגד את ההלכה כלל. על דברים כאלה אפשר לנהל קמפיין תקשורתי. בברכה מרדכי עבדיאל.

    • 07/06/2011 ב- 11:57

      זה לא בדיוק מבוקשי, ואת מעשי אני עושה, תודה לאל. את התגובה זו אני כותבת כששתי בנותי משחקות בסלון. מה שרציתי בהרצאה/מאמר הזה להשיג זה כמה דברים. ראשית, להזכיר לחברי לדרך שההשיגים הליברליים של כל הרבנים האלו מוטלים בספק. על הדרך, גם להזכיר לאותם רבנים שחושבים שהם כבר נאורים וליברליים שהם לא כאלו. חוצמזה, החצופים האלו תמיד מציגים את זה כאילו ההומואים רוצים שהם יתירו להם משכב זכר. אז לא, ההומואים לא רוצים שיתירו להם משכב זכר ואני לא צריכה לעשות עבור הרבנים האלו את העבודה. הם רבנים, הלכה זה העבודה שלהם ותחום ההתמחות שלהם, אני ארכיאולוגית. לי עצמי אין ספק ששרלו-פירון-לאו כבר יודעים את כל מה שכתבת בהודעה השניה ואם תסתכל בלינק ששמתי לסרטון הארור של אורות תראה שגם הומופבים הרבה יותר גרועים מהם יודעים לעשות את ההבחנה בין המעשה לעושה.

      כשאיזשהו רב באמת יהיה לא הומופוב, והרעיון של אנשים להט"ב מחוץ לארון שווי זכויות וערך, חלק אינטרגלי מהקהילה ולא איזה פריק של הטבע שצריך לנהוג בו בחסד במקרה הטוב ביותר, לא יעורר בו התנגדות, קבס, חלחלה וחלחולת הם ימצאו ממש בקלות את הפתרונות ההלכתיים. כי למעשה לא צריך שום פתרון, צריך רק להזכר מה באמת אסור ולהפסיק לנסות לאסור את כל השאר.

  9. 07/06/2011 ב- 14:04

    כל הכבוד על הישירות והכנות.
    תודה על הקול הזה, וכמובן איתכםן במאבקכםן הצודק.

  10. pinye
    08/06/2011 ב- 22:08

    צודקת לגמרי, הדרישה מהרבנים צריכה להיות, להתייחס למעשיו של הפרט בחייו האישיים, בדיוק ככאלו. פרטיים ואישיים.
    מעולם לא שמענו דיון על כשרותו של שליח ציבור על מי שגנב ממס הכנסה או מע"מ, וזו אחת מעשרת הדיברות אותן קראו בבתי הכנסת של הרבנים האלו.
    חבל שלא הצלחתי להגיע לדיון.

  11. 09/06/2011 ב- 00:48

    אבל אפילו חילונית קווירית תמהה עלי וטענה שההלכה דווקא מאוד נוטה להתערב לאנשים באינטימיות. אמרתי שההלכה אולי כן אבל האנשים מה-זה לא. נתתי לה ספיץ'.
    חבל שלא היית
    מחרתיים?

  12. רן מירום
    13/06/2011 ב- 10:37

    כל הכבוד, דברים ישר ולעניין. כן ירבו כמותך!

    • 13/06/2011 ב- 10:57

      תודה רן
      יש רבים כמוני, רק קצת פחות קולניים 🙂

  13. 13/06/2011 ב- 11:02

    תודה רבה על מאמר (הרצאה) מרתקת וחבל שלא הייתי בישראל כדי להשתתף בכנסים הללו.
    כיוון שאני יצאתי מהעולם החרדי כל שיש לי לומר לכן/ם (הדתיות והדתיים בהווה ולשעבר) זה שכולי קנאה על המסלול שעובר העולם הדתי, שלמרות כל הסייגים והאמירות הנוראיות שנזרקות בו – עצם קיומו של הדיון הגלוי (ובחלקו חיובי) הופך אותנו לנראים וקיימים בו.

    הלוואי ויכולתי לנהל שיחה כזו עם מי מהרבנים שלי בישיבה.

  14. 13/06/2011 ב- 13:23

    היי ליזר, אני חושבת שכולנו מרגישים כמוך, שהלוואי ויכולנו לנהל שיחה כזאת עם מי מהרבנים/מחנכות שלנו בישיבות או באולפנות. זה חלק מאוד גדול מהדרייב, והעובדה שמשהו משתנה, אפילו אם לאט ומעט היא די מעודדת.

    • 13/06/2011 ב- 16:46

      שמועה שהגיעה אלי (אך לא מצאתי לה ביסוס) טענה שהרבנים והמחנכים בכפר חב"ד (משם נפלטתי) התאספו וצפו בחשאיות ב'ואהבת' וב'לפניך ברעדה'. הלוואי שזה נכון.

  1. 13/06/2011 ב- 06:09
  2. 29/10/2012 ב- 01:17
  3. 04/11/2012 ב- 12:16

כתיבת תגובה